Verschillende netwerken,verschillende benaderingen
2020 wordt, alsof het nog nodig was, gebrandmerkt met het zegel van de definitieve vlucht van sociale media en het gebruik ervan. Online marketing volgt deze trend en blijft zich aanpassen aan de realiteit van zijn virtuele speeltuin. NET-beheerders hebben het belang van sociale platformen begrepen, maar ook hun specificiteiten. Een eenzijdige aanwezigheid is niet voldoende om er indruk te maken, integendeel. Wij geven u 6 netwerken en evenveel verschillende aspecten om rekening mee te houden.
1. Facebook: primus van de klas
Meer dan ooit blijft Facebook vooroplopen. Strategisch gezien is de verschuiving van het platform naar groepen interessant, omdat dit de mogelijkheid biedt om een bepaalde community te bundelen rond een gemeenschappelijke interesse, ideaal om de doelgroep effectief te bereiken. Om de primus van de klas te verleiden, is het raadzaam om niet op uw lauweren te rusten en efficiënt te blijven, met name door de chatbot te gebruiken om u te kunnen concentreren op de essentie.
2. Tik Tok: de nieuwkomer
Als een uitgestrekt en vruchtbaar landschap, nog maar beperkt strategisch ontgonnen, is Tik Tok zich helemaal aan het ontpoppen van een speeltje voor puur vermaak tot een echt veelzijdig platform. Een serieuze outsider voor zijn machtige concurrenten en een mooie uitdaging voor webprofessionals. Om deze nieuwkomer te boeien, zult u zijn codes moeten aanleren en u moeten ontdoen van het gevoel dat dit zomaar een hobby is, voorbehouden voor tieners. Dat is slechts gedeeltelijk waar.
3. Instagram: de schoonheid die getemd moet worden
Als perfecte plaats voor degenen die graag zorg dragen voor beeld en esthetiek, zal Instagram e-handelaars verblijden die bezig zijn met beauty-diensten, kleding of luxeproducten. Maar daar blijft het niet bij: het zal alle liefhebbers van kwalitatieve content interesseren, en velen van hen zijn op zoek naar visuals en informatie die zich onderscheidt van de massa. Om het hart van schoonheid te raken, moet u video gebruiken en speciale aandacht besteden aan wat u aanbiedt (informatie, presentatie...).
4. Twitter: veelzijdig en efficiënt
Dankzij zijn typerende actie en directheid helpt Twitter bij het uitbouwen van een loyale en interactieve community. Een uitstekende start om een duurzame communicatiestrategie op te zetten en een grote interactie met het publiek. Om in de schijnwerpers te blijven staan, zonder de indruk te wekken te veel aanwezig te zijn, moet u uw # (hashtags) kennen: thema's, trends, speerpunten, in de mode en in het nieuws.
5. De expert Linkedin
Zal Linkedin, het sociaal netwerk met een business-invalshoek, net als de concurrerende sociale media bezwijken voor de mode van story’s? De trend lijkt zich in 2020 door te zetten, ook al blijft Linkedin gebaseerd op networking en het samenbrengen van professionals uit alle lagen van de bevolking. Om optimaal met Linkedin om te gaan, moet u zeker niet vergeten in het achterhoofd te houden wat het is: in se een B2B-platform.
6. Pinterest: de stille
Pinterest is misschien niet de eerste waaraan u denkt, maar het netwerk heeft ook bepaalde troeven, zoals zijn complementaire aspecten in de e-commerce. Een netwerk dat gezien moet worden als een echte uitbreiding van een onlinewinkel, die het mogelijk maakt om een merk of een catalogus visueel te ontwikkelen. Om dit discretere netwerk te boeien, moet worden nagedacht over het ontwikkelen van een mooie visuele presentatie en storytelling-aanpak, wat dit jaar een belangrijk element is.
Wilt u zich laten adviseren door experts? Onze teams staan klaar om u te helpen.