SEO en SEA, twee zaken om te combineren Vier redenen om SEA en SEO te omarmen
Voor alle marketeers is zichtbaarheid op het internet een prioriteit geworden. Er zijn verschillende manieren om het aan te pakken. We praten meestal over SEM: Search Engine Marketing. Dit concept omvat SEO of gratis referencing en gebruik van sociale netwerken, en SEA of betaalde referencing.
We hebben te vaak de neiging om ons te verzetten tegen betaalde en vrije verwijzingen. Ze hebben echter kwaliteiten en gebreken die hen tot complementaire technieken maken. Hier zijn vier redenen om ze te combineren voor een duidelijk beeldresultaat.
1. Zichtbaarheid op korte termijn versus zichtbaarheid op middellange en lange termijn
SEO is een geheel van technieken die ervoor zorgen dat er in de eerste plaats naar jouw site wordt verwezen door een zoekmachine zoals Google. Trefwoorden zijn essentieel om als relevant te worden beschouwd. Het kost tijd voordat je pagina's bij de eerste resultaten van een zoekopdracht gaan behoren – de resultaten die het meest waarschijnlijk effectief zijn. Maar als je er eenmaal bent, blijf je daar als je regelmatig je site voedt.
Met SEA ben je er zeker van dat je onmiddellijk bovenaan de lijst met resultaten komt te staan, aangezien je voor deze service betaalt. Daardoor geniet je meteen van zichtbaarheid. Het nadeel is dat je dit voordeel weer kwijt bent zodra het budget op is.
Het is dan ook interessant om in beide richtingen te werken. Je creëert een website die permanent kan worden geraadpleegd en je zet geregeld betaalde campagnes op die snel verkeer genereren. SEO en SEA zijn complementair
2. Doorklikpercentages
De internetgebruiker is van nature argwanend en hij wordt vaak aangesproken. Dat is ook de reden waarom hij relatief weinig reageert op betaalde verwijzingen. We hebben het over cijfers van 10 tot 15 procent. Terwijl je dus met betaald zoeken snel een groot aantal potentiële klanten bereikt, zullen slechts weinig van hen de interactie aangaan. Het is daarom nuttig om ook gebruik te maken van SEO, waarvoor we rekenen op 85 tot 90% click rates. Weliswaar met deze nuance dat gratis verwijzingen minder snel een breed publiek bereiken.
3. Targeting
Gratis SEO werkt met een breed spectrum. Het is vrij ingewikkeld om te bepalen welke internetgebruiker je zal bereiken. Met SEA daarentegen, kun je een potentiële klant preciezer benaderen. Google garandeert dat je alleen een specifiek publiek in een bepaalde geografische locatie bereikt. Je kunt een stad, een regio of een straal rond een bepaald punt bepalen
4. Budget
Per definitie is het verschil tussen SEO en SEA het budget dat je eraan besteedt. Het is echter te eenvoudig om aan dat idee vast te houden om de kosten van beide technieken te bepalen. Als betaalde zoekmachineoptimalisatiecampagnes een bepaald bedrag vereisen, is het bijbehorende budget eenvoudig te controleren. Je betaalt volgens een bepaald resultaat: aantal displays, aantal klikken of aantal verkopen. Aan de andere kant betekent gratis SEO niet dat de kosten nul bedragen. Het kost tijd en energie om een efficiënte website te bouwen. SEO mag dan wel gratis zijn, het voorafgaande werk is dat niet. Ook hier is het noodzakelijk om de budgetten voor beide vormen van referencing te beoordelen en te mixen om tot een optimaal resultaat te komen.
Voldoet dit artikel aan uw verwachtingen ?
We hopen dat dit artikel wat meer duidelijkheid heeft gecreëerd rond SEO en SEA. Tussen gratis en betaalde referencing zijn er nuances, maar vooral interacties die je omzet kunnen verhogen. Ons team van professionals staat klaar om eventuele vragen te beantwoorden. Doe gerust een beroep op onze diensten en adviezen.
Deel het dan op uw netwerken!