SEO en metadataDe ene kan niet zonder de andere
Het is bijna onmogelijk om SEO te bespreken, zonder hierbij metadata ter sprake te brengen. Allebei stellen ze zoekmachines in staat om het op een webpagina besproken onderwerp te kennen. Dit gebeurt dankzij informatie die door de webmaster werd gecodeerd en die zichtbaar is voor elke internetsurfer die op het web surft.
Zonder deze metadata zou uw website in de vergetelheid geraken. Wanneer er bijvoorbeeld bij Google een zoekopdracht wordt gegeven, dan zoekt deze zoekmachine tussen een ontelbaar aantal metagegevens naar de sleutelwoorden die het mogelijk maken om links eruit te halen die eventueel een antwoord geven op de zoekopdracht van de gebruiker. Ze beïnvloeden dus de zichtbaarheid en het verkeer van uw website, en dat heeft rechtstreekse gevolgen voor uw SEO.
De macht van sleutelwoorden
Nogmaals: sleutelwoorden spelen een essentiële rol. In elk geval verhoogt u fors de kansen om op de resultatenpagina van Google op een betere plaats te belanden, door de goede sleutelwoorden te verenigen, ze vernuftig te plaatsen en ze te diversifiëren.
De redenering is simpel: als een websurfer een garagist in Brussel zoekt, en u bent er een, maar uw sleutelwoorden zijn “herstelling in België”, dan zult u uiteraard in de zoekresultaten opduiken, maar dan wel heel ver verwijderd van de eerste plaats, met maar heel weinig kans dat de websurfer uw website zal raadplegen.
De META-tags
Metadata worden in META-tags gezet, zowel in termen van coderingen op HTLM-bestanden, CSS of JavaScript, als wanneer u een CMS gebruikt. Deze tags moeten absoluut met zorg worden ingevuld, om de hierboven beschreven redenen. Er bestaan verschillende META-tags:
- De meta description-tag,
die iedereen kent, zonder hem te herkennen. In feite is dit de korte tekst die bij elke link staat in de zoekresultaten van Google, Yahoo! en andere zoekmachines. Deze tekst laat toe het onderwerp van het artikel te illustreren, en is dus van het grootste belang omdat hij de mogelijkheid biedt om een maximum aan sleutelwoorden te plaatsen.
Maar de beschrijving mag maximum slechts 60 karakters tellen, hetgeen de webmaster verplicht om deze kleine tekst van grote waarde met uiterste zorg op te stellen. - De title-tag mag u
zeker niet verwaarlozen, dat spreekt vanzelf. De titel moet expliciet, specifiek en bondig zijn. Hij moet het allerbelangrijkste sleutelwoord bevatten en de aandacht van de lezer trekken opdat deze zou beslissen op de link te klikken om uw website te bezoeken. - De Alt-tag voor “tekstueel alternatief”
wordt gebruikt om een afbeelding te beschrijven. Omdat zoekmachines geen ogen hebben, moet er aan hen worden uitgelegd wat de inhoud is van de afbeelding die we op onze website invoegen, net zoals dit zou moeten gebeuren voor een blinde persoon. Een afbeelding heeft dus een titel en een snelle beschrijving waarin het goed is om opnieuw goed doordachte sleutelwoorden te laten opvallen. - De Hn-tags zijn in feite de manier
om de titels van onze teksten te structureren, zoals we dit zouden doen door te onderlijnen of door de kleur van onze bladen te veranderen. Google is een robot, hij is dus in staat om deze gecodeerde taal te begrijpen.
Zo zal tag H1 aan hem de titel van een artikel of van een webpagina aanwijzen die slechts eenmaal wordt gebruikt, terwijl tags H2, H3 en H4 enzovoort, worden gebruikt ter aanduiding van de volgende minder belangrijke titels en subtitels.
Voldoet dit artikel aan uw verwachtingen ?
We hopen dat dit artikel wat meer duidelijkheid heeft gecreëerd rond SEO en metadata. Ons team van professionals staat klaar om eventuele vragen te beantwoorden. Doe gerust een beroep op onze diensten en adviezen.
Deel het dan op uw netwerken!