Google: voortdurendstreven naar perfectie
De laatste door Google ingevoerde wijzigingen
Google maakt er een erezaak van om zijn diensten te perfectioneren. Kwestie van de gebruikers optimaal tevreden te stellen. De laatste tijd heeft het zich toegespitst op de zoekresultaten, op de internetadressen, evenals op de certificaten die het aan referencing professionals biedt.
Vereenvoudigde URL’s
Vaarwel http, vaarwel www... Deze formules hebben we ontelbare malen in onze zoekbalken herhaald en geschreven, maar ze zijn eerlijk gezegd overbodig geworden. Google heeft beslist om het voorvoegsel en het subdomein te verwijderen. Dit om voor de doorsnee gebruikers het lezen van URL’s simpeler te maken. Deze wijziging was al doorgevoerd bij update 69, maar ze was amper in goede aarde gevallen. Waarna Google de oorspronkelijke URL’s weer had ingevoerd, om uiteindelijk dan toch, kortgeleden, de wijziging weer in te voeren bij een nieuwe update.
En deze keer is de reus helemaal niet van plan om de klok weer achteruit te zetten. Er werd een oplossing gevonden voor het grootste gebrek van deze nieuwe schrijfwijze van de adressen: het probleem van de veiligheid. Omdat gebruikers geen toegang meer hebben tot het https-voorvoegsel, kunnen ze onmogelijk nagaan of ze wel degelijk op een veilige website zijn. Dus om dit verlies van de “s” op te vangen, heeft Google beslist om voortaan in de adresbalk voluit “niet veilig” te schrijven wanneer een website niet veilig is. Dit zou ervoor moeten zorgen dat uiteindelijk iedereen deze wijziging kan waarderen.
De sites diversifiëren: het nieuwe streefdoel van Google
Hier gaat het niet om een update van het rangschikkingsalgoritme, wat dus geenszins een invloed heeft op uw PageRank, maar wel om een wijziging in de weergave van de zoekpagina. Google wil de resultaten diversifiëren om zo goed mogelijk te beantwoorden aan zoekaanvragen van websurfers. Als uw site vroeger meer dan eenmaal op de resultatenpagina kon verschijnen, dan is dit heel waarschijnlijk vandaag niet meer het geval. Google zegt wel dat het niet onmogelijk is dat uw site 2 maal verschijnt als de content daadwerkelijk relevant is voor de websurfer.
De certificering van Mobiele Publiciteit riskeert te worden afgeschaft
Deze actualiteit zal enkel impact hebben op professionals in referencing via publiciteit, maar ze is toch goed om weten. Google stelt aan professionals certificeringen en badges ter beschikking die hun bekwaamheden in bepaalde domeinen aantonen, namelijk: Publiciteit op het Zoek Net, Publiciteit Video, Publiciteit op Display Net en Publiciteit met Google Shopping. De wijziging is te vinden bij de Mobiele Publiciteit certificering. Deze riskeert te worden afgeschaft omdat geen enkele van de certificeringen een verschil maakt tussen een mobiele drager of een desktop, waardoor deze specialisatie overbodig wordt.