Facebook Messenger, de bondgenoot van Digital Marketing
Veel ondernemers menen dat messagingservices zijn voorbehouden voor persoonlijke en niet-professionele uitwisselingen. Tegenwoordig vormt Messenger nochtans een ideale aanvulling bij een professionele Facebook-pagina.
In een wereldomvattende digitale marketingstrategie zijn alle tools om je klanten te bereiken en het imago van je bedrijf te versterken van tel. Een berichtendienst heeft heel wat troeven. Hier zijn vijf goede redenen om gebruik te maken van deze functie!
5 goede redenen om Messenger te gebruiken op Facebook
1. Direct contact aanbieden
Via een berichtendienst kun je klanten een direct contact met je onderneming aanbieden. Consumenten zijn dol op converseren. Eind 2018 zei bijna 80% van de smartphone-gebruikers dat ze maandelijks berichten verstuurden. Dat aantal neemt nog gestaag toe.
De berichtendienst is het communicatiekanaal bij uitstek geworden voor eigenaars van een smartphone. Het zou contraproductief zijn om geen gebruik te maken van een tool die zo populair is onder je klanten.
2. Snel en efficiënt reageren
Het is belangrijk om snel te reageren op vragen en opmerkingen van internetgebruikers. Het kost tijd en energie, maar er zijn instrumenten die het werk lichter maken. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van automatische reacties die onmiddellijk worden verzonden. Deze dienst wordt aangeboden door Facebook.
Je kunt wat tijd vragen om de vraag te onderzoeken, verwijzen naar je website en de FAQ-rubriek of ook specificeren welke dienst je precies aanbiedt. De gebruiker mag vooral niet de indruk krijgen dat je geen aandacht voor hem hebt.
3. De klant ondersteunen
Messenger stelt je in staat om op een persoonlijke manier te reageren op vragen en opmerkingen. Facebook berekent trouwens het responspercentage en de snelheid van je reactie. Het is de bedoeling te laten zien hoezeer je bekommerd bent om je klanten.
Het is aan te raden om via de berichtendienst met een privébericht te reageren op vragen en opmerkingen die op je Facebook-pagina zijn geplaatst. Dat is essentieel om het vertrouwelijk karakter te vrijwaren van uitwisselingen met klanten. Alles wordt ook geregistreerd door Facebook.
4. De potentiële klant overtuigen
Bepaalde consumenten vinden het tegenwoordig heel normaal om informatie in te winnen via messaging voordat ze een aankoop doen. Als je snel en efficiënt reageert, zullen ze eerder geneigd zijn een beroep te doen op jouw diensten in plaats van naar de concurrentie te gaan.
Ze zullen misschien ook sneller bereid zijn om een positief imago van je bedrijf te verspreiden.
5. Het positieve imago van je bedrijf versterken
Messenger is een onmisbaar instrument om de uitwisselingen met je klanten en partners een persoonlijke toets te verlenen. Door te reageren op verzoeken, creëer je een speciale band die helpt om loyaliteit op te bouwen. In dat verband is het belangrijk om oplossingen te vinden die altijd aanvaardbaar zijn voor klanten die problemen ondervinden. Een bevoorrechte relatie vereist ook meer inzet. Totaaloplossingen zijn niet langer aan de orde – elke zaak vraagt om een persoonlijke aanpak.
Facebook-opleidingen: wij staan voor u klaar!
Messenger kan helpen om een positief imago op te hangen van je bedrijf en de diensten die het aanbiedt. Heb je vragen over Messenger of Facebook, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons team van professionals. Je kunt ook een van onze opleidingen voor sociale netwerken volgen. Ontdek onze speciale Facebook-opleiding !