Wanneer sociale netwerken en e-commercehand in hand gaan
Wanneer sociale media en e-commerce op intelligente wijze aan elkaar worden gekoppeld, laten de resultaten niet lang op zich wachten: een betere verkoop, meer impact, een veel sterkere betrokkenheid van uw publiek, een groeiende reputatie en een meer uitgesproken plaats in het huishouden en het collectief onbewuste. Groei uit tot het merk, het product, de dienst, die iedereen nodig heeft en onmisbaar is. Hoe pakt u dat aan?
Bepaal uw doel
Uw sociale media moeten een welomschreven doel hebben. Of het nu is om trafiek naar uw website te lokken, klantenloyaliteit op te bouwen, een duidelijk merkimago te creëren of de verkoop op uw site te stimuleren, het is essentieel om het doel van uw netwerken te bepalen. Zodra u de functie van uw communicatiekanalen heeft bepaald, kunt u zich daarop toeleggen en uw communicatie op een verstandige manier gebruiken.
Koppel uw winkel aan sociale media
Bij Instagram of Facebook kan er geshopt worden vanuit hun apps. Denk daarom na over uw strategie, het doelpubliek, bepaal wat de beste producten zijn om aan het gewenste publiek aan te bieden, waar dit publiek zich bevindt, op welk netwerk, enz. Als u weet waar u zich op moet richten, kunt u intenties omzetten in koopacties.
Reageer snel
De reden waarom mensen van sociale media houden, is de onmiddellijkheid. Dat geldt ook wanneer zij twijfels, emoties of vragen tot uiting brengen. Instant messaging heeft ervoor gezorgd dat mensen steeds meer haast hebben. Daarom is het om met de tijd mee te gaan, een goed idee om hen toe te staan ook via de netwerken contact met u op te nemen.
Het beschikken over een Chatbot is een goede techniek, omdat deze u toelaat de meest gestelde vragen te beantwoorden. Op die manier kunt u al automatische antwoorden plannen die een teveel aan verzoeken wegfilteren. Bij meer specifieke vragen waarschuwt de Chatbot een medewerker. U kunt de klant geruststellen door te bevestigen dat er rekening is gehouden met zijn of haar verzoek en dat het binnenkort zal worden behandeld.
Beschik over een merkimago
Vergeet niet dat sociale media ook tot uw beschikking staan om uw imago vorm te geven, uw persoonlijkheid naar voren te brengen, uw engagementen, uw filosofie, enz. te tonen. U bent niet alleen een koud en ongevoelig merk, u hebt medewerkers, lokalen, initiatieven, tevreden klanten, die u in de verf moet zetten. Deze vorm van communicatie vermenselijkt en helpt identificatie met het publiek te genereren.
Samenwerking en partnerships
Om de interactie met uw publiek te bevorderen en de impact van uw boodschappen te vergroten, zult u moeten kiezen voor verschillende strategieën. Ten eerste, moedig de creatie van content door uw fans aan. Aarzel niet om challenges, wedstrijden, uitdagingen voor te stellen, zodat uw publiek deelneemt aan uw communicatie en zich betrokken voelt bij uw bedrijf, merk of onderneming.
U kunt ook partnerships aangaan met influencers, die uw merk introduceren in hun community. Bied hen een percentage aan op de verkoop, zodat ze betrokken zijn en hun best doen om uw producten of diensten te promoten. Ten slotte is het interessant om "lives” te doen om de vragen van uw fans te beantwoorden en rechtstreeks met hen te communiceren. Waarom ook geen tutorials of tips aanbieden?
Op zoek naar meer ideeën? Welke onderwerpen behandelen? Aarzel niet om ons team van professionals en strategische experts voor uw sociale media en e-commerce om raad te vragen. Neem onmiddellijk contact met ons op!