Hoe goed communiceren op sociale media in 2021?
Communicatie is essentieel om uw bedrijf, onderneming of vereniging onder de aandacht te brengen. Het is door het maken van relevante publicaties, aantrekkelijke reclamecampagnes of door het ontwikkelen van een vertrouwensrelatie met de klanten dat het mogelijk is er het beste uit te halen. Het is noodzakelijk uzelf in vraag te stellen en de huidige trends te volgen om goed te communiceren op sociale media in 2021. Ontdek hieronder wat u moet doen om mee te blijven spelen!
Tijdelijke content in opmars
Story’s, Snaps en andere content met een beperkte levensduur zijn voortdurend in opmars. De meeste geven informatie die gevarieerd, relevant en onderhoudend is en kunnen zelfs een echt verhaal op zich vertellen. Als zodanig zijn zij onmisbare elementen geworden in termen van communicatie. Hun verslavende en creatieve kant stelt deze in staat loyaliteit op te bouwen bij de surfers.
Klantenservice 24 uur per dag beschikbaar
Dankzij instant messaging-diensten kunnen bedrijven en ondernemingen op elk moment bereikbaar zijn. Het gebruik van een chatbot is sterk aan te bevelen, omdat deze vragen kan sorteren, de meest voorkomende antwoorden kan terugsturen en zo gebruikers kan helpen die algemene informatie nodig hebben. Door een antwoord rechtstreeks op sociale media te ontvangen in plaats van na een hele procedure (een e-mail sturen, een telefoontje naar de boekhoudafdeling, enz.) kan het vertrouwen worden versterkt tussen de klant en het merk.
Onderschat uw publiek niet
Uw publiek is zich steeds meer bewust van de problemen in de wereld en verwacht dat uw merk onberispelijk en respectabel is. Let op de herkomst van uw materialen, behandel uw werknemers goed, ga niet in zee met slechte leerlingen (die de milieunormen niet respecteren, die hun werknemers onderbetalen of met een merk dat niet ethisch is in de ogen van het grote publiek...).
Verkopen op netwerken
Deze trend raakt steeds wijder verspreid, vooral met de producttags in Reels of via het openen van online winkels op Facebook. Deze manier van adverteren wordt meer aanvaard door millennials, die eerder impulsaankopen doen op sociale media. Het is in feite op deze platforms dat zij inspiratiebronnen ontdekken voor hun shopping.
Gebruikmaken van influencers
Niet alleen trekken zij een groot publiek aan, maar ze hebben ook een loyale en betrokken community. Een partnership met hen zal een grote return on investment opleveren. U hoeft niet per se de grootste influencer te hebben, maar wel degene wiens doelgroep het dichtst bij die van u ligt. Op die manier ontwikkelt u uw merk en wint u aan geloofwaardigheid en erkenning bij de internetgebruikers.
Live streamen
U zult er niet aan kunnen ontsnappen: het maken van lives om in contact te komen met uw publiek zal deel uitmaken van uw strategie. De trend heeft een hoge vlucht genomen als gevolg van de lockdown. Platforms zoals Facebook, Youtube of Twitch laten lives toe om via de chat rechtstreeks te communiceren met uw klanten of surfers die geïnteresseerd zijn in uw producten. Deze vorm van communicatie kan worden gebruikt voor de lancering van nieuwe producten of voor het coveren van grote evenementen.
Verwaarloos oude netwerken niet
Ook al zijn TikTok en Triller flink in opmars bij de door jongeren meest gebruikte apps, u mag uw communicatie op de "oude" sociale media zoals Twitter, Facebook, Youtube en Instagram niet verwaarlozen. Deze zijn nog steeds een zekerheid om van te profiteren. Verwaarloos uw inspanningen op deze platforms dus niet om uw marktpositie te consolideren.
Markt voor nieuwe technologieën
Meer en meer sociale media maken gebruik van augmented reality. Facebook met zijn "Horizon"-platform, Instagram en Snap met filters, enz. Zo is het nu mogelijk om een merk van lippenstift uit te proberen door filters toe te passen om een preview te krijgen of om meubels in augmented reality te bekijken voordat u ze in huis haalt.
Overal video content
De komende jaren zal video waarschijnlijk het belangrijkste communicatiemiddel worden. Informatief, onderhoudend of gericht op reclame, maakt dit u mogelijk content te creëren die gemakkelijk gedeeld wordt en die sneller de aandacht trekt dan tekst of beelden. Een beeld zegt meer dan duizend woorden en dat geldt des te meer voor video! U begrijpt het al, goed communiceren op sociale media in 2021 moet worden bijgespijkerd om op de hoogte te blijven.
Loopt u achter? Geen probleem, de Proximedia Academy biedt nuttige opleidingen aan om u te helpen uw vertrouwen te herwinnen! Van een opleiding in Facebook tot Google My Business, er is altijd een manier om uw bedrijf te ontwikkelen! Neem contact met ons op voor meer informatie.