Post-lockdown en sociale media:5 elementaire lessen
De Covid-19-crisis heeft onze benadering van sociale media voorgoed veranderd, waardoor veel bedrijven hun digitale strategie hebben herbekeken. Zowel multinationals als kleine bedrijven zagen zich genoodzaakt hun communicatie aan te passen en de geleidelijke afbouw van de lockdown mag deze trends niet tenietdoen. Het is belangrijk om de lessen van de afgelopen weken in het achterhoofd te houden.
1. Interactiviteit
U heeft nu een speciale band met uw doelgroep opgebouwd door sharing en interactie. Als u dit aspect van uw communicatie tijdens de kritieke fase van de pandemie heeft beklemtoond, zet dan deze inspanning verder met dezelfde eerlijkheid. Als u dat nog niet (genoeg) heeft gedaan, haak uw wagonnetje dan zo snel mogelijk aan!
2. Positionering
Meer dan ooit is het belangrijk om te steunen op storytelling in plaats van systematische communicatie over producten of diensten. U heeft de mogelijkheid om een betrouwbare speler te worden in uw sector en u als zodanig te positioneren door uw publiek te vermaken en te informeren op basis van hun interesses.
3. Onmiddellijke feedback
Het is een mogelijkheid die door veel netwerken wordt aangeboden en u moet er gebruik van maken: vertrouw op statistieken! Maak een analyse van uw berichten. Hebben ze hun doel bereikt? Heeft u de visibiliteit van uw bedrijf vergroot? Vergelijk uw statistieken met die van uw concurrenten en pas, indien nodig, uw strategie in real time aan.
4. Respect
Het einde van de lockdown verandert niet alles en de terugkeer naar het normale leven is onmogelijk af te vinken op een kalender. Houd er rekening mee dat de situatie voor veel mensen en bedrijven kritiek blijft. Dit is niet het moment om roekeloos te worden. Ook niet op sociale media.
5. Dit is nog maar het begin
De situatie blijft evolueren en kan andere wegen inslaan, net als de steeds veranderende digitale marketingomgeving. Blijf alert en blijf anticiperen op de activiteiten van uw doelpubliek.
Als u professionele ondersteuning nodig heeft, staan onze medewerkers tot uw beschikking.