Blijf actief op de netwerkentijdens de lockdown
We weten nog steeds niet hoe lang we in slowmotion moeten leven. Daarom is het belangrijk dat bedrijven en ondernemingen op sociale media aanwezig blijven. Leer hoe u uw inspanningen kunt maximaliseren om het meeste uit deze onrustige tijd te halen.
Stel uzelf in vraag
Maak eerst een balans op van uw bedrijf. Moet u uw strategie verbeteren? Moet u de informatie updaten? Is uw doelgroep goed gedefinieerd? Het is ook belangrijk om flexibel te zijn omdat u niet meer de luxe heeft om uw communicatie te plannen zoals voordien. U moet van dag tot dag leven, daarom is het essentieel om te communiceren. Preciseer de mogelijke activiteiten, de impact van de crisis op uw bedrijf, leg uit of het nog mogelijk is om een bestelling te plaatsen, enz. Reactiviteit en aanpassing zijn de sleutelwoorden om voordeel te halen uit de lockdown.
Blijf in contact met uw community
Het is essentieel dat de klanten zich u blijven herinneren en u niet vergeten. Tijdens de lockdown brengen mensen steeds meer tijd online door. Dit is het beste moment om in contact te komen met uw klanten. Als uw bedrijf bijvoorbeeld gesloten is, kunt u altijd gebruikmaken van sociale media om uw doelgroep te bereiken door uw klanten, partners te bedanken, hen te herinneren aan de sterktes van het merk, een speciaal evenement, de hoogtepunten van het jaar, enzovoort.
Organiseer betalende evenementen online
Waarom zou u niet van de gelegenheid gebruikmaken om betalende activiteiten online aan te bieden? Organiseer opleidingen, stimuleer uw publiek om deel te nemen aan kook- of sportlessen, maak didactische tutorials, en nog veel meer. Wees creatief en probeer aantrekkelijke alternatieven te bieden aan uw doelgroep.
Maak een online winkel
Sociale media worden ook gebruikt om aankopen te doen. Heeft u ooit overwogen om artikelen aan te bieden via een online winkel op Facebook of Instagram? De lockdown kan een gelegenheid zijn om deze mogelijkheid te overwegen.
Maak aangepaste content
Is het geen goed idee om uw redactionele lijn te verbreden en artikelen aan te bieden die zich aanpassen aan de zorgen van uw publiek? Als u bijvoorbeeld een restaurant hebt, waarom biedt u dan geen pakketten aan met de ingrediënten die nodig zijn voor de bereiding van een gerecht? U verkoopt alcohol, waarom verkoopt u geen kits met ingrediënten om cocktails te bereiden voor de online apero’s van uw klanten? U heeft een kledingketen, waarom stuurt u geen stukken stof op naar uw klanten om hun eigen masker te maken in de kleuren van uw merk?
Deel positieve informatie
Covid-19 is overal aanwezig, het is goed om even te kunnen ontsnappen en aan iets anders te denken. Om uit de somberheid te raken, deelt u best de lokale initiatieven die u raken, publiceer uw humoristische montages, geef nieuwtjes over uw team, enz.
Wees solidair
Het ondersteunen van uw concurrenten is een goede manier om uw publiek te verenigen en positief te communiceren. Wanneer Burger King zijn klanten uitnodigt om bij McDonalds te eten, toont dat aan dat we allemaal samen in deze crisis zitten en dat we verenigd moeten zijn.
Zoals u zult hebben begrepen, zijn er veel manieren om actief te blijven op sociale media tijdens de lockdown. Dit is een kans om er weer bovenop te komen en al onze adviezen te gebruiken om uw bedrijf, zaak of activiteit verder te laten groeien. Als u uw communicatiestrategie wilt verbeteren, kunt u contact opnemen met Proximedia.