Instagram het einde van de like !
Instagram: het einde van een tijdperk
Niet alle surfers streven dit doel na, maar het is het leidmotief van heel veel leden van de social media: een maximum aantal “likes” krijgen op een post. Instagram denkt er ernstig over na om deze functie in de toekomst te schrappen.
In Canada – een land dat meer dan 20 miljoen gebruikers telt – werd er een testfase gelanceerd. In het kader van die test kan men iets posten zonder dat de “likes” en het aantal views van de video’s aan de gebruikers wordt kenbaar gemaakt. Alleen de persoon die het initiatief van de actie neemt, kan zijn of haar publiek meten. In een utopische setting zou de hele wereld op een voet van gelijkheid staan.
Waarom de “likes” supprimeren?
Adam Mosseri, de baas van Instagram, wil zijn merk herpositioneren. De content moet primeren op de rest! Via deze kunstgreep wil hij de ervaring van de gebruikers verbeteren, als Mosseri op de F8, de jaarlijkse conferentie van Facebook.
De run voor “likes” kan een zware sociale druk leggen op de gebruikers, in het bijzonder de adolescenten, zonder dat ze zich daar altijd rekenschap van geven. Deze constante drang naar herkenning, om meer te bekomen en virtueel de meest populaire te zijn … vormt een bron van angst en depressie bij heel wat jongeren tussen 12 en 25 jaar. Dat blijkt uit bepaalde studies.
Een likeloze Instagram zou een omgeving bieden met minder druk (competitie, afhankelijkheid enz.) en zou meer ruimte laten voor de vrije expressie.
Quid in België?
Het idee wordt momenteel uitgetest. Er zal wellicht nog veel water naar de zee vloeien alvorens het idee werkelijkheid wordt. Toch blijkt de test in Canada positief te zijn. Misschien verovert de nieuwe trend in de toekomst de hele wereld. Wordt vervolgd!
*Afbeelding van Instagram. DR.