Haatzaaien op Twitter neemt toe sindsElon Musk het roer heeft overgenomen
Sinds de CEO van Tesla Elon Musk de app overnam, hebben veel surfers een "vrijere toon" opgemerkt die flirt met de grenzen van het fatsoen. Inderdaad, haatdragende taal op Twitter is gemeengoed geworden. Elon Musk had echter beweerd dat Twitter grote vooruitgang boekte in de strijd tegen haat en kinderporno. Deze beweringen zijn door een recente studie van tafel geveegd.
Studie toont toename van haat
Het Institute for Strategic Dialogue (ISD) heeft onlangs een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat antisemitische uitspraken aanzienlijk zijn toegenomen sinds Musk het roer heeft overgenomen. De studie gebruikte machine learning tools om waarschijnlijke antisemitische tweets te identificeren, en ontdekte dat het gemiddelde aantal van dergelijke tweets meer dan verdubbeld was sinds Musk Twitter overnam. De studie merkt op dat 6.200 berichten per week antisemitische taal bevatten tussen 1 juni en 27 oktober, de dag dat Musk Twitter kocht voor $44 miljard. Begin februari waren het er echter in totaal 12.700, een stijging van 105%.
Hoe kan deze toename worden verklaard?
Onder andere de terugkeer van meer dan 60.000 Twitter-accounts die waren verbannen wegens haatschendingen en kinderporno droeg bij aan de stijging. Hoewel Musk herhaaldelijk heeft verklaard dat hij alles in het werk stelt om dergelijke content te bestrijden, heeft hij tegelijkertijd 15% van het personeel dat verantwoordelijk is voor de veiligheid en het vertrouwen op het platform ontslagen. Door het team dat verantwoordelijk is voor het opsporen van deze accounts te verkleinen, brengt hij Twitter in opspraak.
Daarnaast had Elon Musk zichzelf op de rug geklopt omdat hij Twitter had bevrijd van hashtags over kinderporno en mensenhandel, maar deskundigen wezen erop dat dergelijke content nog steeds op de app aanwezig was. Het rapport zegt ook dat het aanpakken van haat op Twitter een evoluerend probleem is. Het vereist voortdurende aandacht. Voor ISD lijken de uitspraken van Elon Musk de externe analyse tegen te spreken.
Twitter slaat terug
De dag nadat het rapport werd gepubliceerd, publiceerde Twitter op zijn beurt zijn eigen update over de staat van haat op de app. Het benadrukt een belangrijk verschil in methodologie. Twitter werkte samen met Sprinklr om haat op het platform te beoordelen, en definieert het door beledigingen te evalueren in de genuanceerde context van hun gebruik. Om haat te kwantificeren, beginnen Twitter en Sprinklr met 300 van de meest voorkomende beledigingen in het Engels.
Ze tellen hoe vaak ze worden getweet, maar ook hoe vaak ze worden bekeken. Het Sprinkl-rapport toont op zijn beurt een afname van haatdragende content. Hoe kan dit verschil worden verklaard? Volgens Sprinklr: "het percentage tweets dat in de dataset als toxisch werd geïdentificeerd en beledigende trefwoorden bevatte, was ongeveer 15% in de geanalyseerde periode. Hoewel elke tweet een geïdentificeerd beledigend woord bevatte, werden ze meestal gebruikt in niet-toxische contexten zoals taalkundige toe-eigening of informele begroetingen."
Is haatzaaien op Twitter echt in opkomst, of is het een pirouette van Elon Musk? Als u wilt opvallen op sociale media, kunt u best een echt inclusieve marketingstrategie implementeren. Weet u niet zeker hoe u dit moet doen? Neem contact op met onze experts! Wij helpen u graag uw doelen te bereiken.