Facebook meldtde toegang tot uw persoonlijke gegevens
Soms logt u op een bepaalde app in via Facebook door bijvoorbeeld te klikken op: "Maak verbinding met Facebook.” Wanneer u dit doet, geeft u deze applicatie vaak toegang tot uw persoonlijke gegevens zoals uw locatie, uw geslacht, uw foto's, uw interesses...
Tot nu toe gebeurde dit alles in de grootste geslotenheid. Vandaag de dag heeft het bedrijf van Mark Zuckerberg zijn focus verlegd. Het heeft zich gerealiseerd dat de bescherming van de privacy van de gebruikers een prioriteit moet worden. En dat komt omdat er veel vraag naar is bij het publiek.
Het is in deze context dat Facebook heeft beslist om u te waarschuwen wanneer een externe app toegang heeft tot informatie over u en om de toegang tot deze gegevens te beperken. Dit lost niet alle problemen op, maar u bent in ieder geval op de hoogte van de werking van het platform.
Polemiek vermijden
De evolutie van Facebook is essentieel. De Amerikaanse reus is betrokken geweest bij verschillende controverses. We herinneren ons de zaak Cambridge Analytica, die het frauduleuze gebruik van bepaalde persoonsgegevens voor politieke doeleinden aan het licht bracht: om kiezersprofielen op te stellen en hun stem te beïnvloeden, met name tijdens de laatste presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten.
Europa heeft hierop gereageerd met de ontwikkeling van nieuwe wetgeving, de GDPR. Het sociale netwerk moet zich dus aanpassen als het niet geconfronteerd wil worden met conflicten, rechtszaken of zelfs een verbod in bepaalde regio’s.
Een economisch model dat behouden moet blijven
Hoewel Facebook evolueert, bouwt het nog steeds voort op zijn bedrijfsmodel. De winstgevendheid van het sociale netwerk is gebaseerd op het verzamelen van persoonlijke gegevens. Het is door dit werk dat advertenties doelgericht en dus effectiever kunnen zijn. Digitale marketing heeft een enorme betekenis gekregen in de wereldeconomie.
Er zullen dus bepaalde wijzigingen worden aangebracht in de methoden die door Facebook worden toegepast. We evolueren naar posts voor een kleiner publiek en waarvan de beschikbaarheid beperkt zal zijn in de tijd, zoals op Snapchat. Maar er komt waarschijnlijk geen revolutie. Als u zich in dit onderwerp wilt verdiepen, kunt u uw vragen stellen aan ons team van communicatie- en marketingexperts.
Het is belangrijk om te begrijpen hoe sociale netwerken vandaag de dag functioneren om een effectieve marketingstrategie op te stellen.
Aarzel dus niet om een beroep te doen op onze expertise.