De verzendingsfrequentie van een newsletter 5 tricks om uw doelgroep te bereiken!
Een newsletter is vandaag de dag een formidabel instrument voor marketing. Hiermee kunt u rechtstreeks contact hebben met uw prospecten, klanten en partners. Maar dan moet hij wel gelezen worden zodra hij in de mailbox van uw correspondent belandt. Het is dus belangrijk dat u goed definieert op welk moment en aan welke frequentie het voor u het meest zinvol is om te communiceren.
Laten we duidelijk zijn: in dit domein bestaat er geen magische formule. Dit varieert enorm volgens uw activiteit en uw abonnees. Desondanks verklappen wij u 5 tricks die u in staat stellen om zo goed mogelijk de situatie te definiëren die voor u ideaal is.
Newsletter: de abonnees aan het woord!
1. Vraag uw abonnees om hun mening
Het spreekt vanzelf dat de eerste betrokkenen u het best kunnen zeggen wat ze van newsletters verwachten. Aarzel dus niet om bij uw abonnees een kleine enquête te voeren, om zodoende de inhoud en de frequentie van uw zendingen beter te definiëren, en om ook het tijdstip te bepalen waarop ze het meest zullen worden gelezen. Communiceer ook over uw keuze, met een zin zoals: “82 % van u verkiest een wekelijkse newsletter, precies daarom zult u elke week in uw mailbox nieuws van ons ontvangen.”
2. Verzorg de inhoud
Om de band tussen uw correspondenten en uzelf te behouden, is het belangrijk dat u niet gaat vervelen. Een newsletter zonder sterke inhoud is contraproductief. Communiceer enkel als u informatie te geven heeft, als u een nieuwe service wil voorstellen. Het is ook belangrijk om in deze context de vormgeving te verzorgen. Neem de tijd om een aantrekkelijke tekst op te stellen die de platgetreden paden verlaat en vermijd zeker pasklare formules.
Reactiviteit, afspraken en criteria zijn dé sleutels voor een goede newsletter
3. Wees reactief
Reageer snel als er belangrijke signalen opduiken. Als u merkt dat er een abnormaal hoog aantal uitschrijvingen zijn of als u mails ontvangt die uw verzendingen als spam bestempelen, dan moet u onmiddellijk ingrijpen. Pas dan onmiddellijk de inhoud aan en doe dit ook met de frequentie van uw verzendingen.
4. Definieer heel nauwkeurig uw “rendez-vous”
Een newsletter is in feite een rendez-vous met uw abonnees. Om deze band sterk te houden, dient u voor uw verzendingen een nauwkeurig en stabiel moment vast te leggen. Aarzel niet om dit op uw abonnementsformulier te vermelden. Over het tijdstip kunnen we alvast zeggen dat men er vaak van uitgaat dat verzendingen tussen 8 en 9 u ’s morgens en tussen 15 en 16 u ’s namiddags vaak het meest doeltreffend zijn. Weet ook dat een huisvrouw niet dezelfde leesgewoonten heeft als een bedrijfsleidster.
5. Maak uw verzendingen doelgericht
Uw abonnees stemmen niet allemaal overeen met hetzelfde profiel. U kunt uw verzendingen segmenteren om ze doelgerichter te maken. En dat volgens verschillende criteria: geslacht, leeftijd, woonplaats, interesses, activiteitensector, functie… Uitgaande daarvan kunt u de frequentie en de uren van verzendingen aanpassen om ze zo goed mogelijk af te stemmen op de verwachtingen van uw bestemmelingen. Er bestaan verschillende soorten software die u kunnen helpen bij deze taak, die lastig en tijdrovend kan zijn.
Mocht u nog andere vragen over dit onderwerp hebben, neem dan contact met ons team. Onze professionals zullen u op het juiste spoor zetten.