Hoe kan ik een Newsletter schrijven? 5 tips en tricks om een newsletter te schrijven
Het schrijven van een newsletter is een formidabel werkinstrument. Het maakt een weergaloze return-on-investment mogelijk omdat het niets kost en omdat u hiermee op een gepersonaliseerde manier uw prospecten, klanten en partners kunt contacteren. Meer dan 9 van de 10 surfers gebruiken een mailbox en een overgrote meerderheid van hen haalt zijn mail dagelijks op. Bovendien heeft een newsletter nog twee grote troeven. Met uw newsletter kunt u verkeer genereren op uw website en 8 van de 10 surfers verklaren dat ze al online hebben gekocht nadat ze een e-mail hebben ontvangen.
Newsletter: 5 adviezen om te volgen!
1. Spams vermijden
Zelfs als u de best geschreven newsletter van de wereld hebt, dan nog is hij niets waard als hij niet bij zijn bestemmeling belandt. U moet dus meerdere technieken toepassen om te voorkomen dat hij automatisch in de box van ongewenste mail terechtkomt.
Al te vaak begaat men de vergissing om een kant en klaar adresboek te kopen. Het is veel beter dat u zich op uw eigen contacten baseert.
Het is ook raadzaam om uw newsletter in kleine pakketten op te sturen. Bovendien is het ook beter om bepaalde termen te vermijden die te snel door anti-spam-software worden opgepikt. Denk maar aan termen zoals gratis, krediet, geneesmiddel, $ of €. Vermijd absoluut attachments en geïntegreerde formulieren die door antivirus programma’s vaak als verdacht worden beoordeeld. Gebruik ook altijd een e-mailadres dat duidelijk herkenbaar is, zoals proximedia@... of dat zelfs persoonlijk is, zoals jandeman@...
2. Aanzetten tot het openen van de newsletter
Zodra hij in de mailbox van uw contact is beland, moet uw newsletter nog worden geopend. Overstelp nooit uw verzendingscontacten. U riskeert dan dat ze het beu worden. Hierop komen we later nog terug.
De titel is essentieel om uw bestemmeling te overtuigen uw newsletter te lezen. Hij moet bondig en pakkend zijn, en goed overeenstemmen met de inhoud van de newsletter. Enkele elementen maken de titel een pak aantrekkelijker, zoals het stellen van vragen, het voorstellen van een lijst en tips, het vernoemen van emoties (liefde, angst, geluk, verdriet…), het gebruik van cijfers.
3. Het belang van infografie
Een newsletter heeft niet alleen content maar ook een vorm. Deze vorm moet dynamisch zijn. Het beeld is dan ook van cruciaal belang. Het plaatsen van meerdere beelden is een goed idee, ook om te voorkomen dat u als spam wordt beschouwd.
Het is ook belangrijk dat u deze newsletter gebruikt als een daadwerkelijk middel voor interactie met de bestemmeling. Het is ook interessant om een begrijpelijk en persoonlijk e-mailadres duidelijk zichtbaar te zetten, in elk geval als u van plan bent snel te reageren op de vragen die ernaar worden opgestuurd.
Het is ook beter om de in een brief besproken thema’s doelgericht te behandelen. Denk er ook aan om heel duidelijk leesbare lettertypes te gebruiken die de juiste grootte hebben voor een snelle lectuur. Zet uw hoofdonderwerp goed in de kijker.
Kies ook altijd voor beknoptheid. De lezer neemt slechts enkele seconden de tijd om aan u te besteden.
4. De content verzorgen
U moet een vertrouwensrelatie tussen uzelf en uw lezer opbouwen. Het is dus interessant om een stijl te gebruiken die de spreektaal benadert, om een verhaal te vertellen. Denk aan de storytelling regels! Gebruik korte paragrafen en lettertypes die men snel kan lezen.
Denk er ook aan dat u ten dienste van de klant moet zijn als u hem trouw wil maken. Bestook hem niet met commerciële voorstellen, maar bied hem oplossingen voor de potentiële problemen waarmee hij te maken heeft. Vraag hem niet te veel om te reageren. Een enkele Call To Action (voorstel voor interactie door te klikken) per pagina volstaat.
5. De frequentie
Wanneer moet u een newsletter opsturen? Dat hangt af van de verwachtingen van uw bestemmelingen. Als u een beschouwing over de actualiteit voorstelt, dan dient u vaker te reageren dan wanneer u onderwerpen behandelt die minder actueel zijn. Het belangrijkste is dat u enkel communiceert wanneer u echt iets te zeggen hebt. Een brief is een sterke band tussen u en uw prospecten, klanten en partners. Laat hem dus niet aan kracht verliezen. Creëer zo nodig een evenement.
Wenst u meer uitleg over een of meer van de op deze pagina besproken punten?
Contacteer dan een van onze professionals gespecialiseerd in het creëren van Internet sites en van SEO’s.