Succesvolle online koopjes 6 tips voor een succesvolle verkoop via uw webshop
1. Optimaliseer uw website
Om de internetgebruiker te verleiden, moet uw website heel efficiënt zijn. Elke seconde telt, de internetgebruiker heeft haast en u mag hem niet laten wachten.
De beslissende limiet ligt op 3 seconden. Dat is namelijk de gemiddelde tijdspanne die een surfer wil wachten voor een download.
Daarna verlaat meer dan 50% van de potentiële klanten de website. Vernieuw uw website dus vóór de koopjesperiode om deze efficiënter te maken. Dit is vooral belangrijk omdat dit een erg drukke periode is met veel internetverkeer.
2. Volg de winkelmandjes op
Niet alle virtuele winkelmandjes worden ook omgezet in aankopen. Het is dan ook wel interessant om te zorgen voor een follow-up.
Stuur misschien een herinneringsmail naar de klant zodat deze zijn aankoop kan bevestigen. Verder kan het interessant zijn om uw verkopen een boost te geven door naast het winkelmandje nog soortgelijke artikelen voor te stellen. Zo kunt u het aantal transacties en uw omzet verhogen.
3. Wees proactief
Wacht niet tot de internetgebruikers op uw website terechtkomen. Neem zelf het voortouw en stuur e-mails om uw promoties voor te stellen. Probeer daarbij ook deze mails te personaliseren, dat schept een vertrouwensband tussen u en uw klant.
Vermijd te veel propaganda, maar organiseer bijvoorbeeld een wedstrijd. Facebook is een ideaal platform voor dit soort acties. Het gebruik van sociale netwerken is ook ideaal om ruchtbaarheid te geven aan uw promoties.
4. Beloon trouwe klanten
U hebt trouwe klanten? Beloon hen dan ter gelegenheid van de koopjesperiode met exclusieve aanbiedingen om uw band met deze klanten te versterken. Stel een newsletter op voor een efficiënte communicatie.
Het is de bedoeling om van uw beste klanten de ambassadeurs van uw merk te maken. Richt u vooral op internetgebruikers die ook heel actief zijn op de sociale netwerken.
5. Bied uw voorraden aan op marketplaces
U hebt nog artikelen in voorraad die u snel wilt verkopen. Dat kan via marketplaces zoals Amazon, eBay of PriceMinister, en er komen nog elke dag nieuwe spelers bij op deze markt. Let wel op want al zijn deze platformen een nuttige partner, ze nemen wel een commissie op de verkoop.
Bereken dus eerst welke prijs u moet toepassen om concurrentieel te blijven. Dit is niet de ideale oplossing voor producten die het beste rechtstreeks op uw website verkopen. Zorg er daarom voor om zelf de controle te behouden over uw topartikelen.
6. Houd de concurrentie in de gaten
Internetgebruikers gaan vandaag de dag zeker de prijzen vergelijken. Er zijn immers genoeg tools die hen daarbij helpen. Houd dus uw concurrenten goed in de gaten. Als u de beste prijzen hebt, laat dat dan ook weten, dat kan een groot verschil maken.
Wij hopen dat dit nuttig was bij de voorbereiding van de volgende koopjesperiode. Als u nog vragen hebt, dan kunt u altijd contact met ons opnemen. Ons team van specialisten staat voor u klaar.
Voldoet dit artikel aan uw verwachtingen ?
Deel het dan op uw netwerken!