Schrijven voor het internet in 3 stappen
De instrumenten en de kunst van het schrijven voor het web in drie fasen

Bent u van plan om aan een blog te beginnen of om uw website op het net te ontwikkelen? Er bestaan enkele elementen die u zeker niet mag vergeten om uw teksten efficiënt te houden. U moet ook de instrumenten kiezen die afgestemd zijn op uw situatie en uw vaardigheden.

1. De goede instrumenten

CopywritingDe tekstverwerker. Tegenwoordig is MS Word dé referentie op het gebied van tekstverwerking.

Maar er bestaan ook nog gratis alternatieven zoals OpenOffice of LibreOffice. Google biedt eveneens oplossingen om te schrijven met Google Docs en Google Drive. Met deze laatste kunnen bijvoorbeeld meerdere personen schrijven aan eenzelfde tekst.

De woordenboeken. Het is belangrijk om zonder fouten te schrijven en om uw woordenschat te diversifiëren. Er bestaan tal van gratis sites waarop u de betekenis van een woord kunt nagaan, een synoniem of antoniem van een woord kunt vinden, zoals: Lexilogos, DES, Reverso

De beeldverwerker. Het beeld is een uitstekend instrument om de aandacht van de lezer te trekken. Wees niet te zuinig met de kwaliteit van de foto’s en de illustraties die in een artikel zitten.

Soms is het nodig om de afbeelding te wijzigen, anders in te kaderen, de helderheid te veranderen… Er bestaat veel gratis software die u hierbij kan helpen: GIMP, Paint.net, Photo Pos Pro

 2. De geheimen om gelezen te worden

De leesbaarheid. Op het net moet uw boodschap onmiddellijk doordringen. Een websurfer blijft slechts enkele seconden hangen op een pagina. Help hem door uw tekst te structureren: titel, intro, ondertitel, duidelijk zichtbare paragrafen, conclusie… Kies een klassiek lettertype om het lezen niet te bemoeilijken. Opteer ook voor een karaktergrootte en een afstand tussen de lijnen die comfortabel leesbaar zijn voor uw lezer.  

De woordenschat. Hier gaat het niet enkel om sleutelwoorden die nuttig zijn voor de SEO. Uw tekst moet nauwkeurig en begrijpelijk zijn. Vermijd te lange woorden en vakjargon die de websurfer trager doen lezen. Geef de voorkeur aan korte zinnen, aan cijfers (zonder te overdrijven) en liever aan de actieve toon dan aan de passieve toon. Uw artikel moet zeker prettig om te lezen blijven. Vermijd dus herhalingen en verbreed uw lexicaal veld.  

Benadrukken. Waarom zou u de cruciale informatie niet opvallend benadrukken om voor uw lezer de weg te wijzen op uw pagina? Een zin of enkele woorden in het vet zetten, kan bijzonder doeltreffend zijn. Maar het gebruik van letters in cursief is dan weer af te raden.

Dit lettertype reserveert u beter voor citaten. Het gebruik van lijsten met opsommingstekens kan in deze context eveneens nuttig zijn.

De inhoud. Meestal zoekt de websurfer naar informatie en oplossingen voor een welbepaald probleem. U moet uzelf in dienst van de websurfer stellen. Als u de sleuteloplossing voor zijn zorgen aanreikt of hem een nauwkeurig antwoord op zijn vragen geeft, dan zal hij zeker gecharmeerd zijn.

Denk er ook aan om simpele woorden te gebruiken wanneer u de meest ingewikkelde concepten begrijpelijker probeert te maken.

 3. Zoals de journalisten

De hiërarchie van de informatie.  Net zoals in de moderne journalistiek, moet uw tekst beginnen met de primordiale informatie. Zo moet er op elk van de fameuze 5 W’s een antwoord worden gegeven: What, Who, Where, When, Why of, in het Nederlands, Wat, Wie, Waar, Wanneer, Waarom? Al deze vragen zijn niet altijd relevant ten aanzien van uw onderwerp, maar ze zijn vaak wel onontbeerlijk. Vervolgens mag de minder belangrijke informatie worden gegeven.

De titel. De titel is het beste instrument om de aandacht van uw lezer te trekken. Aan u de eer om te jongleren met de vele mogelijkheden waarmee u uw lezer aan de haak kunt slaan: heel informatieve titels, vragende titels of humoristische titels.

De emotionele snaar van de websurfer bespelen, is eveneens doeltreffend: angst, vreugde, liefde… In deze context zijn woorden zoals dood, verlangen, liefde, geluk vaak een schot in de roos.

Een artikel dynamisch maken. Journalisten weten dit allang: de lezer wordt van nature aangetrokken door afbeeldingen en citaten. Aarzel dus niet om deze instrumenten te gebruiken. Denk er ook aan om open te staan voor verschillende vormen: video, podcast, webdocumentaire

Voldoet dit artikel aan uw verwachtingen ?

We hopen dat we u hebben geholpen bij uw zoektocht naar info over het schrijven van een artikel voor het web.
Heeft u nog vragen? Doe dan zeker een beroep op ons team van professionals. Wij staan graag voor u paraat.

Deel het dan op uw netwerken!

 



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

01/10/2020
Online gidsen:
een formidabele communicatietool
Lees meer
14/09/2020
Het digitale marketinglexicon
Lees meer
03/09/2020
SWOT:
4 letters die niet mogen worden genegeerd
Lees meer
Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site