Wat zijn de trends in marketingcommunicatie in 2021?
InSite Consulting heeft onlangs een rapport gepubliceerd over de trends in marketingcommunicatie in 2021. Deze studie omvat de verwachtingen van mensen uit vele landen, waaronder de Belgen. Het is een zeer interessant overzicht van de meest populaire trends op het gebied van onderzoek naar consumentengeluk. Consumenten geven sterke signalen over hun visie op marketing en de aankopen die zij dit jaar zouden kunnen doen.
Stabiliteit
Na het jaar 2020 en het opduiken van het coronavirus in ons leven, richten de consumenten zich meer en meer op persoonlijke projecten. Ze hebben routines nodig, rituelen die hen een gevoel van stabiliteit geven; onzeker als velen van hen op dit moment zijn. De merken waarin de consumenten hun vertrouwen stellen, zijn deze die hen zullen helpen, coachen, ondersteunen bij het realiseren van een doel. Zij hebben een product of dienst nodig die hen geruststelt. Deze trends betreffen hoofdzakelijk twee sectoren: 25% is afkomstig uit de financiële sector en 20% heeft betrekking op consumentenelektronica (alle elektronische apparaten voor het grote publiek: hifi-installaties, televisietoestellen, telefoons, videoconsoles).
Heropleving van DIY
DIY, "Do It Yourself", is in de mode in 2021. Mensen hebben een echt verlangen om zich te richten op dingen die duurzaam zijn én die ze zelf in elkaar kunnen stelen. Dit is een ideale gelegenheid voor merken om sociale media te gebruiken om consumenten te inspireren. Door bijvoorbeeld de samenwerking met influencers of via instructievideo's (DIY-recepten, maken van maskers, een meubelstuk opknappen, etc.). Maak de klusjesman en de artiest in elk van uw klanten wakker. 35% van deze trends heeft betrekking op doe-het-zelven in huis, 21% op de modewereld.
Ervaringen die het leven verrijken
De lockdown heeft de mogelijkheden voor activiteiten sterk beperkt. Consumenten zijn daarom op zoek naar ervaringen die hen in staat stellen om de dagelijkse sleur te doorbreken, om aan de neerslachtigheid te ontsnappen. Het is aan de merken om verrijkende ervaringen aan te bieden, om de passie in hun verbeelding op te wekken. Consumentenelektronica (23%) en de media- en entertainmentsector (19%) staan bovenaan de lijst.
Verrassing en verbazing
Het is door het creëren van hoogtepunten, lichtjaren verwijderd van de gezondheidssituatie, dat de consument in staat is de dagelijkse sleur te bestrijden. Een merk dat weet te verrassen, mensen aan het lachen te brengen, uitdagingen te bieden, zijn community actief bij het proces te betrekken, zal daarin slagen. De kloosterzuster die TikTok gebruikte voor haar communicatie slaagde er bijvoorbeeld niet alleen in mensen warm te maken voor haar beroep en roeping, maar ook om een job af te stoffen, die "old school" leek. 28% procent van deze activiteiten houden verband met de media- en amusementssector en 23% met de mode.
Nieuwe kijk op interactiviteit
Interactiviteit is voortdurend in ontwikkeling en groeit tussen de merken en hun klanten. Door inspanningen in deze richting te blijven leveren, raken consumenten meer verbonden met een product of dienst. 34% vindt dit aspect in media en amusement, 33% in consumentenelektronica en 22% in reizen en toerisme.
Sentimenteel optimisme
De behoefte om te vluchten in comfort en stabiliteit heeft bijgedragen tot de terugkeer van nostalgie, retro-entertainment, oude popcultuurfiguren, muziek uit de jaren '90, enz. Kortom, door het grote publiek gedeelde referenties die als uitlaatklep en geruststelling dienen. De media- en entertainmentsector nam 26% voor zijn rekening, gevolgd door toerisme en reizen met 23% en mode met 22%.
Terug naar de natuur
Deze behoefte om weer een nauw contact met de natuur te krijgen moet niet meer aangetoond worden en maakt deel uit van de verwachtingen van de consument. De trend gaat in de richting van de wens om meer groene ruimtes te hebben, strakker verbonden te zijn met de natuur, het gebruik van gerecycleerde materialen of ecologische alternatieven. Zij die zich bezighouden met de bescherming van het milieu zijn de sector van reizen en toerisme (28%), gevolgd door de bouwsector om huizen te verbeteren (26%) en ten slotte de supermarkten met producten die tijdens het winkelen worden aangeboden (15%). Trends op het vlak van marketingcommunicatie in 2021 zijn u niet langer vreemd. Het is aan u om daarop in te spelen door producten, diensten en acties aan te bieden die het best aansluiten bij de verwachtingen van de consument. Heeft u een boost nodig voor uw online communicatie? Waar wacht u nog op om contact op te nemen met ons team van professionals?