Storytelling 5 sleutels om op het net te bestaan
Vandaag is het voor het modeleren van uw imago een absolute must dat u zorg draagt voor uw aanwezigheid op het net en op de sociale netwerken. Ziehier vijf manieren om een digitaal publiek te lokken:
1. Actie, informatie, een personage
De allereerste regel om de aandacht van de surfer te trekken, is dat u hem informatie biedt die op zijn minst interessant is of die bij voorkeur onuitgegeven is. U kunt hem ook een verhaal vertellen. Om dit te doen, heeft u actie nodig met een begin, een midden en een einde. Opgelet, u moet hem er wel binnen een dertigtal seconden van overtuigen dat uw betoog interessant is. Maak meteen indruk!
Om de aandacht nog meer aan te wakkeren, kunt u uw boodschap ook overbrengen in de vorm van een personage. Of dit personage fictief of reëel is, heeft geen belang. Het moet gewoon logisch overeenstemmen met het verhaal dat u zult vertellen.
2. Spreek de websurfer aan.
De websurfer verwacht van u een duidelijke en direct begrijpelijke boodschap. U moet dus uw taalgebruik aanpassen. Hoogdravende zinnen zijn absoluut te mijden. Hetzelfde geldt voor te ingewikkelde zinnen. Hou het simpel. U moet ook vermijden dat u een te familiaire taal gebruikt. Blijf professioneel.
U moet uw publiek ook echt aanspreken. Aarzel dus niet om u tot uw gesprekspartner te richten. Spreek hem aan over wat hij het meest waardeert: hijzelf. Het is ook interessant om hem te vragen te reageren op uw tekst of uw video. Sociale netwerken zijn hiervoor een ideaal instrument.
3. Inspelen op gevoelens
Een goed verhaal bevat altijd sterke emoties: liefde, angst, vreugde… Om de aandacht van een websurfer te trekken, is het zelfs nog beter dat hij zich kan identificeren met gevoelens die een personage ervaart. Daarom: hou het ook hier simpel. De meest evidente gevoelens zijn gevoelens die de grootste meerderheid raken.
Nog een gevoelige snaar die u kunt raken, is een gevoel van nostalgie. Spreek de websurfer aan over zijn herinneringen. Een korte terugkeer naar zijn kindertijd doet altijd plezier.
4. Benut de nieuwsgierigheid
Nieuwsgierigheid is de meest verspreide slechte karaktertrek. Dus met een pakkende titel zet u al een eerste stap in de goede richting. U kunt ook teasing uitspelen. In zulk geval onthult u stap voor stap de informatie die u in uw verhaal verwerkt. U kunt ook verhaalwendingen maken met meerdere teksten of video’s.
5. Innoverende formats
Verbaas de websurfer: dat is ook nog een manier om zijn aandacht te trekken. Hiervoor kunt u gebruik maken van originele formats. Kwestie van extra dynamiek aan uw verhaal te geven. Het bijzonder populaire Facebook Live is bijvoorbeeld ideaal om tijdens een live evenement aan websurfers een blik achter de schermen te gunnen, of om een nieuwe marketingcampagne te lanceren.
Ook de web-serie is mega-populair. U laat uw merk en uw waarden tot leven komen in meerdere episodes. Een groot aantal websurfers kijkt graag naar het korte format (tot vijf minuten) van dergelijke video’s. Nog een doeltreffende tool is de web-documentaire. Deze is bedoeld om aan de hand van reële situaties uw merk en uw waarden bekend te maken en te laten beleven. Zelfs als uw web-documentaire volgens een scenario is gemaakt, dan nog zal het feit dat u spreekt over het echte leven rond uw bedrijf, bij de websurfer het gevoel versterken dat hij deel uitmaakt van een gemeenschap.
Wij hopen dat wij u van nut zijn geweest voor uw toekomstige marketingprojecten. Als u nog vragen over dit onderwerp heeft, dan mag u ze gerust voorleggen aan ons team van professionals. Onze teamleden zullen graag reageren op al uw verzoeken.