Vermijd oplichting :Proximedia geeft advies over uw contract!
4 essentiële tips bij het ondertekenen van een contract.
Wilt u niet opgelicht worden? Proximedia geeft u de nodige raad! Voordat u een contract ondertekent, moet u het zorgvuldig lezen en de ins en outs kennen. Om u te helpen, zijn hier 4 essentiële regels! Veel leesplezier. Bij Proximedia raden we u aan om u niet lichtzinnig te engageren. Door middel van een contract gaat men een hechte band aan met een leverancier. Waarop moet u letten voordat u dit document ondertekent? Meerdere punten verdienen speciale aandacht om oplichting of misverstanden te voorkomen.
1. Duur van de prestaties!
Als u een contract ondertekent voor diensten die over een langere periode gespreid zijn, is het belangrijk om te weten of het gaat om een contract voor onbepaalde of bepaalde duur. Als het om een bepaalde duur gaat, moet uw leverancier u op dit vlak een zeer duidelijk contract voorleggen. De duur moet in het contract worden vermeld in jaren of maanden. Bij Proximedia staat de bepaalde duur niet alleen vet en onderstreept op de eerste pagina, maar ook in de algemene voorwaarden en zelfs een derde keer net boven de handtekening als het om een contract gaat dat niet op de eerste pagina moet getekend worden. Duidelijke en eerlijke informatie voorkomt misverstanden. Dat is de eerste tip die u moet onthouden!
2. Kost van het contract
Wat zal ik betalen? Dit is een van de vragen die u zichzelf en uw gesprekspartner moet stellen. Het bedrag moet duidelijk in het contract vermeld staan op het ogenblik dat u ondertekent Vraag u af hoe vaak u moet betalen: betaalt u maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks? Wordt het bedrag geïndexeerd? Bij Proximedia is de prijs afhankelijk van de gekozen diensten en wordt deze vermeld op de eerste pagina. Op dezelfde pagina vindt u ook het bedrag terug van uw maandelijkse betalingen, dus ... een betaling elke maand! Bij Proximedia worden de overeengekomen maandelijks te betalen bedragen nooit geïndexeerd.
3. Handtekening voor specifieke diensten!
De klant is koning! Als hij een contract ondertekent, is dat om specifieke diensten te krijgen die beantwoorden aan zijn behoeften! Het is bijgevolg noodzakelijk dat deze in het contract worden beschreven zodat de klant weet wat hij kan verwachten. Trouwens, als een leverancier niets te verbergen heeft, zal die beschrijving meestal op de eerste pagina staan. Dat is het geval bij Proximedia. Zo is de beschrijving van de diensten, die in de algemene voorwaarden zijn opgenomen, gemakkelijk terug te vinden.
4. Aan alles komt een eind
Wat is de duur van uw contract? Als het contract een bepaalde duur heeft, komt het einde van het contract uiteraard overeen met het einde van de aangegeven looptijd. Wees echter voorzichtig, want bijna alle contracten voor bepaalde duur voorzien in een "stilzwijgende verlenging", d.w.z. dat het contract wordt verlengd als u niet besluit om het ondubbelzinnig te beëindigen. Als het een contract van onbepaalde duur is, moet u weten hoe u het kan beëindigen. Zo vraagt Proximedia, zoals alle leveranciers trouwens, om de overeengekomen looptijd te respecteren en voorziet het in een stilzwijgende verlenging op het einde van het contract. Dat staat geschreven. De algemene voorwaarden bieden echter de mogelijkheid om een contract vóór de overeengekomen datum te beëindigen, uiteraard onder voorbehoud van de betaling van een vergoeding. De beëindiging van een contract vóór de overeengekomen datum is niet de gewone gang van zaken en veroorzaakt altijd enige schade. Het spreekt voor zich dat wie verantwoordelijk is voor schade die schade ook zal moeten vergoeden.
U weet nu goed waar u moet op letten bij het ondertekenen van een contract. Wees indachtig dat u een contract altijd zorgvuldig moet lezen voordat u het ondertekent. Een contract is een verbintenis tussen partijen en de partijen moeten die middels de handtekening aangegane en bevestigde verbintenis naleven!