Marketingstrategie, hoe je succesvol kunt zijn op de sociale netwerken (deel 1)
De sociale netwerken zijn tegenwoordig onontbeerlijk voor een succesvolle marketingstrategie. Het zou echter contraproductief zijn om er zomaar aan te beginnen zonder een duidelijk idee te hebben van wat je van deze tools mag verwachten. We willen je graag helpen om een echt communicatieplan uit te werken.
1. Evalueer je huidige gebruik van de sociale media
Alvorens een campagne op de sociale netwerken te starten, is het nuttig om je huidige omgang met deze tool te analyseren. Maak een lijst van alle accounts die in gebruik zijn om je merk te verdedigen en beoordeel de impact ervan. Deze stap is ideaal om onnodige of zelfs schadelijke accounts (zoals frauduleuze) te verwijderen.
2. Definieer duidelijke doelstellingen
Voordat je van start gaat met sociale netwerken is het belangrijk om je doelstellingen op dit gebied te definiëren. Zo kun je aan de slag met duidelijke ideeën en in een latere fase beoordelen of je doel bereikt is, en corrigeren waar nodig.
Wat verwacht je van een social media-campagne? Meer zichtbaarheid verwerven, de verkoop stimuleren, gerichte leads genereren, een nieuw imago ontwikkelen of een community creëren rond je merk?
3. Schets een portret van je klanten
Om je doelstellingen op de sociale netwerken te verwezenlijken, is het nuttig om te bepalen welke klanten je wilt bereiken, een persona te definiëren. Wat hebben je klanten gemeen? Je kunt denken in termen van leeftijd, geslacht, beroepscategorie of locatie.
Door te bepalen met wie je te maken hebt, wordt het makkelijker om aan hun verwachtingen, wensen en behoeften te voldoen. Je kunt meerdere persona in je doelgroep hebben. Classificeer ze en communiceer indien mogelijk op een specifieke manier.
4. Evalueer je doelgroep en zijn links met je merk
Om nog verder te gaan in het definiëren van je doelgroep, moet je weten dat je klanten zich ook op verschillende manieren gedragen ten aanzien van je merk. We onderscheiden vier belangrijke soorten gedragingen:
- koude prospecten (die geen enkele relatie met je merk hebben)
- klanten die slechts één keer van je diensten gebruik hebben gemaakt
- vaste klanten
- fans
Je kunt je doelstellingen en boodschap ook aanpassen wanneer je je richt tot potentiële investeerders, journalisten of influencers.
5. Bestudeer de gewoonten van je klanten op de sociale media
Om te bepalen wat de beste manier is om te communiceren met een bepaald doelpubliek, moet je ook nagaan op welke manier zij de sociale netwerken gebruiken. We verdelen die gedragingen doorgaans in vijf categorieën:
- de hyperactieven: zijn zeer aanwezig op netwerken en treden voortdurend met elkaar in interactie.
- de critici: zijn actief en gebruiken de forums om een standpunt aan te vullen of reviews te posten over hun favoriete merken.
- de trouwe bezoekers: zijn voortdurend op zoek naar nieuws en zijn verslaafd aan de sociale netwerken.
- de waarnemers: gebruiken sociale media om op de hoogte te blijven, maar zijn niet erg actief of zelfs helemaal niet actief.
- de inactieven: er zijn nog steeds mensen die hoegenaamd niets met de sociale netwerken te maken willen hebben. Zij vallen uiteraard niet binnen het doelpubliek van een digitaal marketingplan.
De vijf volgende stappen vind je op deze nieuwe pagina. Heb je vragen over deze pagina, aarzel dan niet contact op te nemen met ons team. Onze professionals staan tot je dienst en willen je graag verder begeleiden. Zij bieden ook Facebook-trainingen aan.