Het digitale marketinglexicon:eerste hoofdstuk
Om begrepen te worden, is het belangrijk dezelfde taal te spreken. Digitale marketing gebruikt veel termen die specifiek zijn binnen het milieu. Hier is een eerste lijst van een aantal dwingende termen die u moet kennen:
1. Bounce rate
Als u een website heeft, is de bounce rate de manier om het percentage te berekenen van de internetgebruikers die – hoewel ze naar uw website gesurft hebben – deze meteen hebben verlaten. Om het helemaal duidelijk te maken: dit zijn de mensen die slechts één pagina hebben bekeken en die a priori niet overtuigd zijn door uw aanbod. Een te hoge bounce rate kan een signaal zijn van ontevredenheid van de bezoekers. Als het resultaat meer dan 50% is, is dat geen goed teken en is het zeker het resultaat van een slechte targeting.
2. Exit rate
De notie van de exit rate moet worden bekeken samen met die van de bounce rate. Het is het percentage bezoekers dat een pagina verlaat na het raadplegen ervan. De exit rate wijkt af van de bounce rate omdat deze geen rekening houdt met het raadplegen van andere pagina's. Het is slechts een indicatie van de laatst geraadpleegde inhoud van een site. Een hoge exit rate op sommige pagina's is geen probleem. Het kan heel normaal zijn voor bijvoorbeeld pagina's met foto's of klantenreviews.
3. Unieke bezoekers
Er wordt van een unieke bezoeker gesproken wanneer u het bezoekersaantal van uw website wilt berekenen. Het is niet te verwarren met het aantal bezoeken aan een site. Een unieke bezoeker kan meerdere pagina's bekijken of de site meerdere dagen na elkaar bezoeken en zo meerdere bezoeken gebracht hebben. Een unieke bezoeker vertegenwoordigt dus één enkele internetgebruiker. Zelfs als hij meerdere pagina's raadpleegt, wordt hij altijd als één gebruiker beschouwd. Als hij echter meerdere pagina's bekijkt, zal hij meerdere "bezoeken" tellen. Het is belangrijk om hiermee rekening te houden. Vanuit het oogpunt van de monetarisering is dit een van de belangrijkste elementen. Hoe meer unieke gebruikers u heeft, hoe hoger de kosten van de advertentieruimte op uw website. Het is ook een garantie dat uw content door een groter aantal mensen wordt verspreid.
4. Quality Score (QS) of kwaliteitsscore
Deze indicator komt van Google Ads. Ze wordt gebruikt om de kwaliteit van een advertentie in de betaalde resultaten te bepalen. Het is een van de essentiële elementen om de positionering van de advertentie ten opzichte van andere te bepalen. De "kwaliteitsscore" is een score (van één tot tien) die door Google wordt gegeven om de relevantie van uw zoekwoorden, de componenten van uw Ads-account en de afstemming van uw advertentie met de verwachtingen van de internetgebruikers te evalueren. Deze score heeft ook een impact op de kosten van een reclamecampagne op Google.
5. Doorklikpercentage (CTR)
De Click Rate is de verhouding tussen het aantal paginaweergaves en het aantal kliks. Het is een statistiek die het aandeel van de gebruikers berekent die uw advertentie hebben gezien en er vervolgens op hebben geklikt. Ze speelt een bijzonder belangrijke rol bij het bepalen van de prestaties en het succes van een pagina. Met CTR kunt u de prestaties van uw zoekwoorden en uw advertenties inschatten. Als uw doorklikpercentage hoog is, is dat een teken dat gebruikers nieuwsgierig zijn naar uw advertenties. U kunt dit dus gebruiken om de advertenties en trefwoorden te verbeteren met een te lage CTR. Dat is het voorlopig!
Het is een kleine stap in het digitale marketinguniversum dat we net met u hebben gedeeld. We zullen dit woordenboek de komende weken verder uitbouwen. Als u vragen heeft over deze definities of als u op zoek bent naar informatie over andere soortgelijke termen, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons team van communicatie- en marketingprofessionals.