SWOT:4 letters die niet mogen worden genegeerd
Achter het Engelse acroniem SWOT gaat een analysematrix schuil, een waardevol strategisch instrument dat de sterke en zwakke punten van elke operatie blootlegt voor het verleden, heden of de toekomst. De SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) laat toe om een situatie of een voorspelling grafisch weer te geven. Een duidelijk en samenvattend overzicht is vaak verhelderend.
Een maximum aan gegevens
Dankzij deze voorstelling kunt u de juiste beslissing nemen, omdat u over een volledige waaier aan relevante informatie beschikt, zowel in positieve als in negatieve zin. U kunt uw campagne of product lanceren of er met kennis van zaken wijzigingen aan aanbrengen.
Bepaling van de prioriteiten
Door te focussen op de hoofdzaken (te beginnen met bedreigingen en mogelijke opportuniteiten en deze te relateren aan interne sterktes en zwaktes), geeft de grafiek een grote mate van duidelijkheid. Vooral als u visueel de belangrijkste feiten in de kijker zet door ze te markeren of door grotere lettertypes te gebruiken.
Hoe profiteren van SWOT?
Het proces wordt met name naar waarde geschat omdat het mogelijk is om een project duidelijk te presenteren en vooral om het in de juiste context te plaatsen. Voor een begrijpelijke story en een heldere presentatie is het ideaal om te wijzen op bedreigingen en deze te relateren aan de potentiële mogelijkheden. Ga verder met de zwaktes en eindig met de sterktes: kies voor een positieve strategie.
En nu?
SWOT blijkt ideaal te zijn om een marketingplan te perfectioneren en om u toe te laten te bewijzen dat u de globale structuur van het project onder de knie heeft (situatie, doelstellingen, inzet, beperkingen...).
Het enige wat u nu nog moet doen, is actie ondernemen terwijl u zich bewust bent van uw sterktes en zwaktes. Aarzel daarom niet om advies te vragen aan onze experts.