Marketingstrategie
slagen op de sociale netwerken (deel 2)

We haalden reeds de eerste vijf aandachtspunten aan voor het opstellen van een efficiënt marketingplan voor de sociale netwerken. Hier zijn de laatste vijf punten om rekening mee te houden voor een doeltreffend marketingplan.

marketingstrategie6. Houd de concurrenten en hun social media-praktijken in de gaten

Marketing en het gebruik van sociale netwerken hebben met elkaar gemeen dat ze snel evolueren. Het is dan ook belangrijk om mee te zijn met de nieuwste gebruiken. Houd je concurrenten in de gaten – dat is essentieel.

Analyseer de gangbare digitale strategieën in jouw sector. Het is niet de bedoeling om de campagnes van de concurrentie te kopiëren, maar soms kunnen ze je inspireren en kun je ze aanpassen aan jouw doelgroep en het imago dat je nastreeft.

7. Kies sociale media volgens hun relevantie

Elk sociaal netwerk heeft zijn bijzonderheden. Het is dan ook interessant om je gebruik af te stemmen op je doelstellingen en de middelen die je wilt inzetten om te communiceren. YouTube is synoniem met video's, Twitter met korte berichten, Instagram met foto's en Facebook met het creëren van gemeenschappen.

Het is aan jou om het ideale medium te kiezen afhankelijk van wat je wilt adverteren of verkopen. Focus op beeld of tekst al naargelang de inhoud die je wilt aanbieden.

8. Vertroebel je imago niet

Er zijn verschillende sociale media met verschillende toepassingen. Het is belangrijk om je aan te passen aan elk van de tools die je gebruikt, maar ook om niet van je koers af te wijken.

Het zou contraproductief zijn om je imago te vertroebelen met onsamenhangende communicatie op telkens weer een ander medium.

Onsamenhangendheid is de grootste valkuil bij het opstellen van een marketingplan. Let erop!

9. Plan je marketingcampagne

Je hebt doelstellingen gedefinieerd voor je marketingcampagne op de sociale netwerken. Het is nu net zo belangrijk om een agenda op te stellen voor je verschillende publicaties. Plan je publicaties zodanig dat je het publiek geprikkeld houdt zonder ze voortdurend met berichten te bestoken.

Het is van cruciaal belang om voor elk van je acties een precieze doelstelling en originele inhoud te hebben. Ook de timing is cruciaal om de impact van een marketingcampagne te meten.

10. Meet het effect van je aanwezigheid op de sociale media

Er zijn meerdere tools om te communiceren op de sociale netwerken. Daarnaast zijn er ook veel instrumenten beschikbaar om de impact van je marketingcampagne te meten.

De eenvoudigste manier is echter om je doelpubliek naar zijn mening te vragen. Zo krijg je een duidelijk beeld van het imago dat je ophangt. Mensen staan ook steeds positiever tegenover interactiviteit. Het is bovendien ideaal om een community te creëren rond je merk.

 

Door deze verschillende stappen te volgen, bouw je al een voorsprong op je belangrijkste concurrenten op. Als er nog wat grijze zones overblijven waarin je graag wat meer klaarheid wou scheppen, kun je de hulp inroepen van ons team van professionals. Wij zullen al je vragen zorgvuldig beantwoorden. Er bestaan ook opleidingen voor sociale netwerken.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

14/09/2020
Het digitale marketinglexicon
Lees meer
03/09/2020
SWOT:
4 letters die niet mogen worden genegeerd
Lees meer
10/08/2020
Het digitale marketinglexicon:
eerste hoofdstuk
Lees meer
Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site