Hoe kan de marketing van franchisenemers worden verbeterd?
De marketing van franchisenemers is in veel opzichten specifiek. Hoewel ze zich moet onderscheiden om een specifieker publiek aan te trekken, moet ze afgestemd zijn op het merk van de franchisegever. Dit is een evenwichtsoefening.
Wat is een franchise?
Een franchise is een bedrijf - de franchisegever - dat een ander bedrijf - de franchisenemer - het recht geeft zijn merk te gebruiken om zijn producten te verkopen en te verdelen. Om succesvol te zijn, moet de franchisegever een winstgevend en reproduceerbaar bedrijfsmodel bedenken. De franchisenemer daarentegen is een zelfstandige die een bestaand systeem moet willen exploiteren. Hij neemt niet veel risico's omdat hij vertrouwt op een bestaand en gevestigd concept, maar in ruil daarvoor heeft hij minder vrijheid op het gebied van marketing die – en daar moet de nadruk op liggen – in overeenstemming moet zijn met de marketing van de franchisegever. Ons advies is om de marketingstrategie op het niveau van de hoofdzetel te houden en een deel ervan te delegeren aan de lokale vestigingen. Om het merk en de marketingstrategie te behouden, moet de franchisegever er echter voor zorgen dat alle merkconcepten door de franchisenemers worden gerespecteerd.
Uw marketing als franchisenemer optimaliseren
Goed communicatiebeheer is belangrijk en moet zowel op lokaal als op nationaal niveau plaatsvinden. Het gebruik van een samenwerkingsplatform kan een franchisegever helpen toezicht te houden op de marketing van zijn franchisenemers, terwijl hij hen de vrijheid geeft een deel ervan te beheren. Franchisenemers kennen hun territorium en de behoeften van hun klanten beter dan wie ook. Als nationale consistentie echter effectief wil zijn, dan moet de hoofdzetel de franchisenemers voorzien van de tools voor het merk in kwestie. Daarom stelt de installatie van een lokaal platform iedereen in staat om over alles te beschikken. De teams moeten communicatiemateriaal kunnen delen met het nationale team. De verkooppunten moeten ook zelfstandig campagnes kunnen lanceren, bijvoorbeeld op sociale media.
Een laatste en belangrijkste punt is dat beide partijen toegang moeten hebben tot de resultaten van de campagnes. Hierdoor kunnen de franchisegever en de franchisenemers beoordelen wat goed gaat en wat moet worden verbeterd en kunnen strategieën worden aangepast van lokaal naar nationaal - of zelfs internationaal - niveau en omgekeerd. Beide partijen kunnen van elkaar leren en een soort interne benchmarking uitbouwen.
Wat moet u onthouden als franchisenemer?
Aarzel niet om contact op te nemen met uw franchisegever en samenwerkingsplatforms te gebruiken. Daarnaast is het van groot belang de essentie van de marketing van het bedrijf en/of merk te respecteren. U heeft echter enige speelruimte en u moet niet aarzelen die te gebruiken. Alleen u kent uw bedrijf en zijn geografische kenmerken. Gebruikmaken van de bijzonderheden van uw publiek zal u ten goede komen en uw kansen op resultaat vergroten.
Profiteer van persoonlijke ondersteuning voor uw franchise. Onze teams staan tot uw beschikking om u te helpen uw publiek lokaal op het internet te bereiken. Het maken van een website, SEO, bedrijfsvideo: neem vandaag nog contact met ons op!