Stijging van de schermtijd voor kinderen
De toename van de tijd die kinderen achter een scherm doorbrengen is niet alleen maar een indruk. Uit een enquête uit 2022 door Ipsos - in samenwerking met de groepen Bayard/Milan en Unique Heritage Media - blijkt, niet verrassend, dat schermen een steeds belangrijker deel worden van het leven van kinderen tussen 1 en 19 jaar.
Bij de allerkleinsten
Voor kinderen van 1 tot 6 jaar is het resultaat meer dan verrassend! Gemiddeld brengen kinderen 6 uur per week op het internet door, dat is evenveel als voor een televisiescherm. Wat videospelletjes betreft, bereiken ze voor dezelfde periode 4 uur. De tijd die voor computers, telefoons, tablets, spelconsoles en televisies wordt doorgebracht, is tussen 2011 en 2022 bijna verdrievoudigd. Voordien waren zij slechts 2 uur en 10 minuten per week aan schermen blootgesteld.
Voor kinderen van 7 tot 12 jaar
Per week surfen kinderen tot 12 jaar 9 uur op het internet en besteden ongeveer evenveel tijd aan tv-kijken. YouTube is hun meest gebruikte sociale netwerk. Snapchat staat op de tweede plaats. De studie belicht echter een goede praktijk. Ondanks het feit dat zij veel tijd voor schermen doorbrengen, lezen kinderen van 7 tot 12 jaar nog steeds gretig kindertijdschriften en boeken. Gemiddeld lezen zij 3,6 boeken per 3 maanden.
Bij adolescenten van 13 tot 19 jaar
De cijfers nemen aanzienlijke proporties aan, met gemiddeld 18 uur per week op het internet, 9,5 uur voor videospelletjes en 9 uur voor de televisie. Hieruit blijkt het grote gewicht van beeldschermen in het dagelijks leven van adolescenten. 9 van de 10 tieners bezitten een smartphone. Tien jaar geleden was dat nog maar 39%!
Tools voor ouders
Voelt u zich hulpeloos over de risico's die sociale media voor uw kinderen inhouden? U moet weten dat er tools zijn die u kunnen helpen om hun verbruik te controleren. Zo heeft Instagram bijvoorbeeld onlangs "Family Center" gemaakt. Dit ouderlijk toezicht biedt artikelen, video's en tools om de impact van sociale media aan uw kinderen uit te leggen. Bovendien bevat het een gids voor het gebruik van de tool voor ouderlijk toezicht. Met die laatste kunt u de maximale gebruikstijd op netwerken beperken, het gebruik van uw kinderen controleren, een melding krijgen wanneer een nieuwe gebruiker hen volgt, maar ook wanneer zij een nieuw verzoek doen om zich op een account te abonneren, enz. Toch is er een grote moeilijkheid met deze tool... Uw kind moet toestemmen met uw verzoek om toezicht! Wij kunnen ons de lange uren van onderhandeling aan tafel al voorstellen... Wees gerust, tegen juni heeft Instagram beloofd het de ouders gemakkelijker te maken door hen toe te laten dit toezicht uit te voeren zonder de toestemming van hun kind. Is uw lieveling een fan van TikTok? Goed nieuws, TikTok heeft ook een gids voor ouders gemaakt!
De toename van de schermtijd van kinderen is een realiteit, maar de komst van controletools is goed nieuws voor alle bezorgde ouders. Anderzijds vertegenwoordigen de nieuwe doelgroepen op de netwerken in marketingtermen interessante mogelijkheden. Waar wacht u nog op om uw boodschap aan de nieuwe doelstellingen aan te passen? Neem contact op met ons team om een topstrategie te ontwikkelen!