Informatie en marketing Hoe de jongsten te bereiken
Vandaag bestaat de mis van 20 uur, zoals onze Franse buren die nogal eens noemden, niet meer. Het televisienieuws dat vroeger het hele gezin voor het kleine scherm samenbracht, is niet meer populair. En terecht, de jongsten hebben besloten elders informatie te zoeken: op sociale media.
Wantrouwen en desinteresse
Jongeren staan wantrouwend tegenover de traditionele media. Verdenkingen van een heimelijke verstandhouding met de regering zijn enorm aanwezig bij de bevolking van 18 tot 34 jaar. Waarbinnen we de "social natives" kunnen onderscheiden, die ondergedompeld zijn in sociale media zoals Facebook, Instagram, Tik Tok, enz. Zij zijn tussen 18 en 24 jaar oud. Voor de groep van de bevolking tussen 25 en 34 jaar kunnen wij spreken van "digital natives", die vertrouwd zijn met computers en zoekmachines, maar minder gehecht zijn aan netwerken.
Volgens een grote studie van het Reuters Institute zeggen deze twee groepen ook dat zij zich in het nieuws niet bediend voelen door het tv-journaal. Hoewel zij dol zijn op nieuws, zouden zij graag zien dat het relevanter was voor hun interesses. Zij zouden graag zien dat het nieuws minder ernstig is, met meer humor wordt behandeld en openstaat voor topics als het leven van beroemdheden, de amusementsindustrie, enz.
Geen angst
Jongeren bekritiseren ook de traditionele media omdat die te angstig zouden zijn. De behandeling van crisissen zoals de Covid-crisis of de oorlog in Oekraïne lijkt hen te verontrustend. Zij nemen dus afstand van de traditionele nieuwskanalen en gaan op zoek naar directer nieuws. Vandaag de dag kan iedereen met een smartphone journalist worden.
Dit verschijnsel is niet zonder problemen. Nog nooit is er zoveel fake news in omloop geweest. Maar wat belangrijk is om te onthouden, is dat jongeren op zoek zijn naar meer spontane informatie zonder tussenpersonen. Zij hopen het te vinden op de sociale media.
Informeren over uw merk
De les die u voor uw marketing kunt trekken is dat u uw klanten of toekomstige klanten, vooral jongere, kunt bereiken via sociale media. U brengt een nieuw product uit, u bent de marktleider, u hebt een partnerschap gesloten... Al dit nieuws kan veel mensen interesseren. En om de jongsten te bereiken, komt de boodschap makkelijker over via sociale media. Aarzel niet, duik onder in Facebook, LinkedIn, Pinterest, Twitter, YouTube, Instagram of zelfs Tik Tok. U zult niet teleurgesteld zijn!
Let op, elk van deze netwerken heeft zijn eigen toon. U communiceert niet op Facebook zoals op Tik Tok of Instagram. Elk netwerk heeft zijn eigen belang en een specifiek publiek. Daarom is het soms handig om uw communicatie toe te vertrouwen aan een professional die alle codes van digitale marketing beheerst.
Wij hopen dat wij u van nut zijn geweest bij uw beroepsactiviteit. Als u vragen hebt of meer wilt weten over het onderwerp, raadpleeg dan onze artikels over sociale media of neem contact op met ons team. Bij Proximedia staan onze marketingspecialisten altijd klaar om naar u te luisteren.