Google Vs media:
de deur staat op een kier

Toegegeven, de bilaterale overeenkomsten worden slechts afgesloten met enkele titels in bepaalde delen van de wereld, en het voordeel voor het platform ontgaat niemand. Maar dit heeft wel een historische betekenis. De bepalingen blijven nog steeds ver verwijderd van wat persgroepen van de bekende zoekmachine verwachten, maar het kan gezien worden als een uitgestoken hand van Google, een belangrijke stap in de richting van een verzoening.

Google VS MédiasEen grote primeur

Tot nu toe hebben Google en de media een eerder stormachtige relatie gehad. Van intimidaties tot rechtszaken en boycots aan beide kanten zijn twee haaks op elkaar staande visies stelselmatig met elkaar in botsing gekomen. Het voorstel van het platform: persgroepen helpen hun online content te optimaliseren en te gelde te maken. Een initiatief dat niet zo onbaatzuchtig is, maar dat de verdienste heeft een deur te openen.

Naar nieuws 2.0

Deze toekomstige samenwerking maakt deel uit van het project van het platform om een nieuwe manier van informatieverwerking via Google in te voeren. Een ervaring van nieuws 2.0, dat eind 2020 het daglicht zou moeten zien en een diepgaande doelstelling zal nastreven: de manier waarop nieuws wordt benaderd helemaal vernieuwen.

Geval per geval

Voorlopig is het voorstel alleen gericht aan enkele grote publicaties in Duitsland (Der Spiegel, Rheinische Post Mediengruppe), Australië (Solstice Media: In Queensland, InDaily) en Brazilië met Diarios Associados (Correio Braziliense, Diario Mercantil, O Diario de Natal...). Verschillende Nederlandse uitgevers zijn ook in gesprek met Google. De Franstalige wereld maakt zich op dit moment geen zorgen. En met een goede reden...

Naburige rechten en auteursrecht

De Californische reus houdt zich helemaal niet aan de verschillende wetten in verband met het auteursrecht die er bestaan, met name in Frankrijk. Integendeel, media die geen vrij gebruik van passages van hun werk op onderzoeksbasis aanvaarden, worden de facto naar de tweede rang gedegradeerd. De situatie blijft complex, zodat de slang van de vierde macht nog lang in zijn eigen staart dreigt te bijten. Tenzij de toenadering zich de komende jaren doorzet. Als u meer wilt weten, aarzel dan niet om een beroep te doen op onze medewerkers.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

14/09/2020
Het digitale marketinglexicon
Lees meer
03/09/2020
SWOT:
4 letters die niet mogen worden genegeerd
Lees meer
10/08/2020
Het digitale marketinglexicon:
eerste hoofdstuk
Lees meer
Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site