Google gaat voor de favicons

Google Fav Ico ProximediaSinds vorig jaar heeft Google de look van zijn resultatenpagina voor zoekopdrachten op mobiele toestellen al veranderd. De Amerikaanse reus voerde toen "favicons" in. Wat is dat voor iets? Dit zijn kleine iconen die voor een zoekresultaat verschijnen en die voor uw bedrijf op maat kunnen worden gemaakt. Als u schoenen verkoopt, kan er een klein schoentje worden weergegeven voor het resultaat van uw bedrijf. U kunt ook kiezen voor een vereenvoudigd logo van uw bedrijf of voor de initialen.

Waarom heeft de zoekmachine dit type van presentatie overgenomen? Daar zijn twee goede redenen voor.

1. Betere visibiliteit voor de gebruiker

Ook al is Google de wereldleider in zijn sector, toch kan het zich niet veroorloven om op zijn lauweren te rusten. Het in Silicon Valley gevestigde bedrijf probeert altijd een betere gebruikerservaring te bieden aan de surfers. Dit gebeurt niet altijd door grote revoluties. Het gaat vaak over kleine aanpassingen.

De gebruiker is van nature gehaast. Hij is op zoek naar een antwoord op een vraag en hij wil een adequaat en snel antwoord. De nieuwe favicons zijn er om de gebruiker visueel te begeleiden. Een icoon is een bericht dat in één oogopslag kan worden verwerkt.

2. Subtielere reclame

Google wil uiteraard de best mogelijke service bieden aan zijn gebruikers. Maar het is niet alleen deze bekommernis die de evolutie van de Amerikaanse reus dicteert. De gezondheid van Google hangt af van de reclame-inkomsten. Maar de internetgebruiker stelt het niet op prijs om te worden overspoeld door gesponsorde links.

Het favicon helpt het verschil tussen commerciële en zogenaamd natuurlijke links te verkleinen. Vooral in het Engels. Bij ons wordt de term "advertentie" vermeld bij de gesponsorde resultaten. In het Engels wordt de afkorting "ad" gebruikt, vrij gelijkaardig aan wat sommige bedrijven als een favicon kunnen gebruiken. Voor Google is het dus een kwestie van het verkleinen van het verschil tussen de links die door de reclame worden ondersteund en de natuurlijke resultaten.

We zullen de nieuwe praktijken in de wereld van het internet en de marketing blijven volgen. En dit met als enige doel u op de hoogte te houden van wat er nieuw is en de gevolgen die dit kan hebben voor uw werk. Als u vragen heeft, neem dan contact op met ons team van topprofessionals.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

01/10/2020
Online gidsen:
een formidabele communicatietool
Lees meer
14/09/2020
Het digitale marketinglexicon
Lees meer
03/09/2020
SWOT:
4 letters die niet mogen worden genegeerd
Lees meer
Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site