Google
en onverteerbare cookies

Cookies GoogleBent u een van de 750 miljoen Google Chrome-gebruikers in de wereld? Wel, de Amerikaanse gigant wil dat u blijft gebruikmaken van zijn diensten. En hij zal zich dus blijven aanpassen. Er zijn esthetische veranderingen, zoals het opduiken van favicons in de zoekresultaten.

En er zijn fundamentele veranderingen. Google is getekend door het schandaal rond Cambridge Analytica, een Brits bedrijf dat persoonlijke gegevens gebruikte om verkiezingscampagnes te beïnvloeden. Het Californische bedrijf is daarom begonnen met een reflectie over het respect voor de privacy.

Google luistert

Om de neergang te voorkomen die andere grote bedrijven hebben gekend, heeft Google begrepen hoe belangrijk het is om voortdurend rekening te houden met de zorgen van de gebruikers. In de afgelopen jaren hebben diverse schandalen geleid tot een groeiende bezorgdheid over privacy en persoonlijke gegevens. De populairste zoekmachine ter wereld kan deze tendens in de internetgemeenschap niet negeren .

Ze heeft daarom aangekondigd dat de door derden beheerde cookies in 2020 zullen verdwijnen. Derden, dat zijn bedrijven die via deze cookies gerichte reclame kunnen aanbieden aan surfers na het verzamelen van gegevens over hun gebruik en interesses. En dat is momenteel niet erg populair. Maar het verwijderen van cookies van derden baart zorgen bij marketingprofessionals, die verzot zijn op persoonlijke gegevens.

Een antwoord op de ongerustheid

Het bedrijfsmodel van Google is gebaseerd op het gebruik van gegevens, met name op het gebied van digitale marketing. De firma Moutain View werkt daarom aan tools waarmee haar zakenpartners efficiënt kunnen blijven met hun reclamecampagnes. Ze lanceert daarom de Privacy Sandbox. We weten niet in detail hoe deze software gebruikt kan worden, maar twee functies lijken interessant.

De Trust Token API zou Chrome in staat moeten stellen om bots te onderscheiden van echte internetgebruikers. Adverteerders zullen er dus zeker van zijn dat hun boodschappen door echte mensen worden gezien. De tweede Cookies Googlefunctie is de toegang tot gebundelde gegevens. Google zal zijn gebruikers niet langer individueel kunnen volgen, maar zal waardevolle informatie over groepen aanbieden.

Grote merken hebben al nagedacht aan de ontwikkeling van hun digitale communicatie op deze schaal. Kortom, marketingprofessionals zullen zich, net als Google, moeten aanpassen aan de nieuwe regels. Er nu op veranderingen worden geanticipeerd, wat in het verleden zelden het geval was,. Met dit in het achterhoofd volgen wij voor u de nieuwe trends in marketing en communicatie.

Als u vragen heeft over dit onderwerp, staan wij tot uw beschikking. Ons team van professionals blijft voor u klaarstaan om u te begeleiden bij de ontwikkeling van uw bedrijf.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

14/09/2020
Het digitale marketinglexicon
Lees meer
03/09/2020
SWOT:
4 letters die niet mogen worden genegeerd
Lees meer
10/08/2020
Het digitale marketinglexicon:
eerste hoofdstuk
Lees meer
Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site