Googleen onverteerbare cookies
Bent u een van de 750 miljoen Google Chrome-gebruikers in de wereld? Wel, de Amerikaanse gigant wil dat u blijft gebruikmaken van zijn diensten. En hij zal zich dus blijven aanpassen. Er zijn esthetische veranderingen, zoals het opduiken van favicons in de zoekresultaten.
En er zijn fundamentele veranderingen. Google is getekend door het schandaal rond Cambridge Analytica, een Brits bedrijf dat persoonlijke gegevens gebruikte om verkiezingscampagnes te beïnvloeden. Het Californische bedrijf is daarom begonnen met een reflectie over het respect voor de privacy.
Google luistert
Om de neergang te voorkomen die andere grote bedrijven hebben gekend, heeft Google begrepen hoe belangrijk het is om voortdurend rekening te houden met de zorgen van de gebruikers. In de afgelopen jaren hebben diverse schandalen geleid tot een groeiende bezorgdheid over privacy en persoonlijke gegevens. De populairste zoekmachine ter wereld kan deze tendens in de internetgemeenschap niet negeren .
Ze heeft daarom aangekondigd dat de door derden beheerde cookies in 2020 zullen verdwijnen. Derden, dat zijn bedrijven die via deze cookies gerichte reclame kunnen aanbieden aan surfers na het verzamelen van gegevens over hun gebruik en interesses. En dat is momenteel niet erg populair. Maar het verwijderen van cookies van derden baart zorgen bij marketingprofessionals, die verzot zijn op persoonlijke gegevens.
Een antwoord op de ongerustheid
Het bedrijfsmodel van Google is gebaseerd op het gebruik van gegevens, met name op het gebied van digitale marketing. De firma Moutain View werkt daarom aan tools waarmee haar zakenpartners efficiënt kunnen blijven met hun reclamecampagnes. Ze lanceert daarom de Privacy Sandbox. We weten niet in detail hoe deze software gebruikt kan worden, maar twee functies lijken interessant.
De Trust Token API zou Chrome in staat moeten stellen om bots te onderscheiden van echte internetgebruikers. Adverteerders zullen er dus zeker van zijn dat hun boodschappen door echte mensen worden gezien. De tweede functie is de toegang tot gebundelde gegevens. Google zal zijn gebruikers niet langer individueel kunnen volgen, maar zal waardevolle informatie over groepen aanbieden.
Grote merken hebben al nagedacht aan de ontwikkeling van hun digitale communicatie op deze schaal. Kortom, marketingprofessionals zullen zich, net als Google, moeten aanpassen aan de nieuwe regels. Er nu op veranderingen worden geanticipeerd, wat in het verleden zelden het geval was,. Met dit in het achterhoofd volgen wij voor u de nieuwe trends in marketing en communicatie.
Als u vragen heeft over dit onderwerp, staan wij tot uw beschikking. Ons team van professionals blijft voor u klaarstaan om u te begeleiden bij de ontwikkeling van uw bedrijf.