Google en cookies praktijken om te beoordelen
Google is de meest gebruikte browser ter wereld. Het behandelt meer dan 64% van de zoekopdrachten van internetgebruikers. Om marktleider te blijven, moet de Amerikaanse gigant zich voortdurend aanpassen aan de eisen van zijn gebruikers. De afgelopen jaren is de bescherming van de privacy een belangrijk onderwerp geworden voor alle internetbedrijven. Google gaat daarom maatregelen nemen, waaronder het blokkeren van cookies voor derde partijen.
Net toen dit zou doorgevoerd worden, besloot de Amerikaanse reus deze innovatie echter uit te stellen. De tijd van COVID-19 is niet ideaal voor een grote revolutie. Google wil geen instabiliteit creëren op het internet. Wat volgt zal dus in de toekomst gebeuren.
De jacht op cookies
Het nieuws gaat als een lopend vuurtje rond in de wereld van de digitale marketing. Google, een grote speler op het net, wil binnen twee jaar cookies blokkeren die niet door Google zelf worden ontwikkeld.
Cookies zijn de modules waarmee u het navigeren op reeds bezochte sites kunt versnellen. Cookies zijn dus nuttig, maar ze stellen de beheerders van de site ook in staat om diverse informatie te verzamelen over uw surfgedrag en dus over uw privéleven.
Met de groeiende vraag van internetgebruikers om hun privacy te beschermen, heeft Google besloten om actie te ondernemen. Het is de bedoeling om cookies die door derde partijen worden gegenereerd te blokkeren. De informatie die via Google wordt verzameld, zal hiervoor dus minder nauwkeurig en persoonlijk zijn.
In principe zal de zoekmachine informatie verstrekken over groepen gebruikers en meer informatie die gepersonaliseerde reclame mogelijk maakt. Deze beleidswijziging zal de digitale marketeers dwingen tot nieuwe strategieën. De hele online reclamemarkt zal hierdoor worden beïnvloed.
Een evenwicht vinden
Het businessmodel van Google is gebaseerd op reclame en de effectiviteit ervan. Maar de Amerikaanse gigant moet ook rekening houden met het beeld dat hij uitstraalt naar zijn gebruikers. Om het juiste evenwicht te vinden, heeft het bedrijf Mountain View de Privacy Sandbox gelanceerd, die het mogelijk moet maken om essentiële informatie aan adverteerders en marketingprofessionals te verstrekken en tegelijkertijd de privacy van internetgebruikers te beschermen. Er is wereldwijd een discussie over de praktijken van zoekmachines aan de gang.
We kunnen de komende maanden dan ook nieuwe initiatieven van Google verwachten. Het aanbod zal dus blijven evolueren.
We hopen dat we u interesse gewekt hebben met dit artikel. Als u vragen heeft over dit onderwerp of, meer in het algemeen, over digitale marketing, kunt u een beroep doen op ons team van professionals. We zijn blij om van u te horen.