Onlineshop 4 tactische zetten om uw producten zichtbaarder te maken
Om uw omzet te ontwikkelen, moet u uw producten beter zichtbaar maken op het net. Hierna volgen vier manieren om dit in een handomdraai te doen.
1. Sociale netwerken
De sociale netwerken zijn onomzeilbaar geworden. 7,5 miljoen Belgen hebben een actief Facebook-account. Instagram en Snapchat zijn heel populair bij jongeren, en 11% van onze landgenoten heeft een account op Twitter. Het is dus een must om aanwezig te zijn op deze netwerken om alle kansen te grijpen om de zichtbaarheid van uw webshop en van de producten die u verkoopt te versterken.
Of het nu is via advertenties of door uw imago via professionele accounts te ontwikkelen: u moet de klant gaan zoeken daar waar hij zich bevindt. En vandaag is dat op de sociale netwerken. Hoe beter uw producten zichtbaar zijn via deze nieuwe communicatievormen, hoe meer kans u maakt om ze te verkopen.
Dit is ook de gelegenheid om een groter publiek te bereiken. De sociale netwerken zijn zeer populair bij jongeren (15-35 jaar). Waarom zou u geen nieuwe klanten zoeken in deze laag van de bevolking?
2. Een bevoorrechte relatie met de klant
De netwerken zijn ook een gelegenheid om rond uw onderneming een gemeenschap te creëren. Zo overstijgt u de traditionele ‘verkoper-klant’ relatie. U luistert naar uw ‘vrienden’, u helpt hen als ze problemen hebben, u adviseert hen om de beste keuze te maken.
U kunt ook de internaut helpen door tutorials en video’s aan te bieden waarin getoond wordt hoe een defect verholpen kan worden of door informatie ter beschikking te stellen: handleiding, technische eigenschappen… Allemaal in downloadbaar formaat.
Het is ook belangrijk te weten dat een potentiële klant sneller overtuigd zal worden door het advies van een andere klant die uw product al heeft gekocht dan door al uw argumenten samen. Als uw product voldoet aan zijn vereisten, kan een internaut uw beste reclame worden.
3. Originaliteit en ruimte
Eens u zich lanceert op de sociale netwerken, moet u nog de zichtbaarheid van uw producten versterken. Kwaliteitsvolle en originele foto’s zijn de eerste stap om een potentiële klant naar uw e-commerce-site te leiden.
Eens hij zich op uw site bevindt, is het een must om een volledige en aantrekkelijke productfiche aan te bieden. Wees meteen duidelijk: de internaut blijft niet langer dan een minuut op een pagina, en soms zelfs maar 30 seconden. Als u de aandacht wilt trekken, aarzel dan niet om veel plaats te wijden aan uw belangrijkste producten. Waarom geen volledige pagina?
4. Foto
De zichtbaarheid hangt uiteraard af van het beeldmateriaal. Kies kwaliteitsvolle en originele foto’s om uw producten in de kijker te zetten. Vermijd foto’s van leveranciers. Daarmee kunt u zich niet onderscheiden van uw concurrenten. Het gebruik van 360°-foto’s is ook aanbevolen.
Beeld, dat betekent ook video. Tutorials worden enorm op prijs gesteld, maar er bestaan ook andere vormen van video’s. U kunt uw product in zijn gebruikscontext plaatsen om het dynamisch voor te stellen. Schenk ook aandacht aan de kwaliteit van uw opname. Ook het geluid is zeer belangrijk. Als de internaut niet begrijpt wat hij hoort, is hij meteen weg.
Wij hopen u enkele denkpistes te hebben aangeboden voor uw webshop.
Hebt u vragen of wilt u hier verder over uitweiden? Aarzel niet om een beroep te doen op ons team van professionals. Wij zijn er voor u.