E-commerce:zonder grenzen, maar niet zonder regels
E-commerce kent geen fysieke grenzen. De zon gaat nooit onder in het e-commerce-imperium. De wereld – en zo potentieel ook een enorm doelpubliek – is slechts één klik verwijderd. We kunnen veel leren van een Amerikaanse markt, die voorloopt op Europa en waar 2/3 van de bevolking regelmatig gebruik maakt van webshops.
Wilt u hier mee van genieten? Doe het niet zonder voorbereiding, want elk deel van de wereld heeft zijn eigen kenmerken op het gebied van bedrijfsvoering, verwachtingen en wensen. Wij geven u enkele belangrijke elementen voor een uitbreiding zonder ontgoocheling.
Informeer u grondig
Naast de specifieke regelgeving, die nog steeds van land tot land verschilt, is het belangrijk om de behoeften van het doelpubliek te kennen. Een product of dienst kan totaal ongeschikt zijn voor bepaalde regio's in de wereld. Het kennen van de geldende normen (kwaliteit, kwantiteit, verpakking, commerciële gewoontes...) blijft een voorwaarde voordat u eraan begint.
Pas u specifiek aan
De commerciële verwachtingen verschillen van land tot land, evenals de eisen van de klant. Om u te integreren, zult u zich moeten aanpassen, zowel wat betreft uw marketingstrategie als uw site (ontwerp en content). Een eenvoudige copy-paste van uw pagina's of een vertaling is misschien niet genoeg. Spreek met uw doelpubliek zodat u zich niet vergist.
Veranker u lokaal
Een geslaagde en duurzame verankering in een nieuwe regio wordt vergemakkelijkt door het uitbouwen van een eigen netwerk binnen dit gebied. Toon interesse, leg contacten, steek er tijd in, u zult genieten van een mooie return. Doe alsof het een nieuwe markt is die veroverd moet worden, want dat is ook het geval...
Vragen?
Wilt u uw grenzen verleggen en nieuwe horizonten ontdekken? Onze medewerkers kunnen u helpen bij uw plannen. Wij staan steeds tot uw beschikking voor eventuele verduidelijking.