Hoe creëert u een merk en lanceert u een bedrijf?
Waarom is een merk creëren belangrijk voor uw bedrijf? Allereerst is het een essentieel element om u als bedrijf te doen gelden, om herkenbaar te zijn in de ogen van het publiek, maar ook om u te onderscheiden van uw concurrenten.
Hoe beïnvloedt een merk de publieke perceptie?
Een gevestigd merk heeft een aanzienlijke invloed. Bekendheid, expertise en messaging helpen allemaal om uw bedrijf te laten groeien en geven uw merk een speciale status. Als u bijvoorbeeld frisdrank wilt drinken, is de kans groot dat u eerder Coca-Cola koopt dan een ander merk. Dat doet u uit zin, uit gewoonte of gewoon omdat het het enige merk is dat u vertrouwt. Bovendien versterken de verschillende partnerschappen met andere organisatoren (bij sportevenementen, concerten, festivals, enz.) dit gevoel van verbondenheid. Kortom, om verschillende redenen is een gevestigd merk altijd in het voordeel.
Wat zijn de verschillende stappen bij het creëren van een merk?
1. Bepaal uw doelgroep
Allereerst is het belangrijk te begrijpen voor wie uw producten en diensten bestemd zijn. Soms kan het de moeite waard zijn om uw publiek te beperken om een niche te vinden. Als uw product kinderkleding is, kan het de moeite waard zijn u te richten op jonge moeders of aanstaande moeders. Als u bijvoorbeeld studio-opnameapparatuur van zeer hoge kwaliteit verkoopt, is het raadzaam u te richten op jonge musici of ervaren artiesten in plaats van op de gemiddelde persoon. Door de doelgroep te beperken, richt u uw producten op een nichepubliek en beperkt u eventuele concurrentie.
→ Hoe gaat u te werk?
- definieer uw publiek: leeftijd, regio, interesses, problemen, enz.
- vergelijk het klantenbestand van uw concurrentie: welke soorten klanten, welke producten zijn gewild, waar kunt u marktaandeel veroveren?
- typisch kopersprofiel opstellen: geslacht, leeftijd, passies, afkeer, winkelgedrag, gemiddeld besteed bedrag, enz.
Door al deze informatie te combineren, kunt u bepalen wat uw doelgroep is en hoe deze functioneert.
2. Bepaal uw marktpositie
Het is noodzakelijk om een goed begrip te hebben van uw doelmarkt en wat u onderscheidt van andere bedrijven in uw sector. Wat is uw niche? Wat is uw specialisatie? Hoe positioneert u zich daartegenover? Soms is het de moeite waard om een definitie te gebruiken om uw doel te benadrukken. Bijvoorbeeld: "het verkopen van kwaliteitsentertainment en een tijdloze ervaring". Deze omschrijving kan dienen als gids voor het maken en valideren van uw toekomstige beslissingen. Klopt dit nog met de ervaring die ik mijn klanten beloof? Een manier om het overzicht te houden.
Het is noodzakelijk om uw kwaliteiten en de sterke punten van uw product te benadrukken, uw bedrijfscultuur te ontwikkelen en uw waarden te respecteren. Zich onderscheiden is noodzakelijk om u een plaats te verwerven op de markt en tussen de concurrentie, wat soms moeilijk is afhankelijk van uw activiteitensector. Vergeet niet dat een merkpositie niet in steen gebeiteld is. Afhankelijk van trends en maatschappelijke ontwikkelingen kan deze veranderen. Daarom moet u ook goed luisteren naar uw klanten en naar opmerkingen op sociale media. U moet er zeker van zijn dat uw positionering na verloop van tijd nog steeds relevant is en in overeenstemming met uw waarden.
3. Een naam voor uw bedrijf kiezen
Een van de sleutels tot identiteit is de naam van uw bedrijf. U hebt iets nodig dat duidelijk en sterk is, als uzelf klinkt en de juiste emotie overbrengt op uw publiek.
→ De verschillende soorten namen:
- beschrijvend: deze associëren uw merknaam met een vak of activiteit. "Masseur François", "Kine Isabelle".
- emotioneel: deze associëren emoties met producten: "gebak voor fijnproevers", "onschuldige lingerie", "duivelse chili".
- geografisch: zij associëren plaatsen met producten: "Marseille-zeep", "Luikse wafels".
- samengesteld: ze combineren twee woorden tot een gemakkelijk te onthouden geheel: "Facebook", "FedEx".
4. Uw merkverhaal perfectioneren
Hoe is uw bedrijf ontstaan? Wat is de ontstaansgeschiedenis van uw product? Waar komt het idee vandaan om dit soort diensten aan te bieden? U moet een verhaal bepalen dat essentieel is voor het identificeren van uw publiek en het opbouwen van bekendheid. U moet een verhaal vertellen, een probleem beantwoorden, oplossingen bieden die uw klanten verwachten. Bijvoorbeeld: een goedkope voedselbezorgdienst willen aanbieden of een dienst die milieuvriendelijke vervoermiddelen bevordert, senioren toegang bieden tot cultuur dankzij een pas, unieke sieraden maken tegen redelijke prijzen, enz. Uw doel moet problemen van mensen aanspreken en een oplossing bieden.
5. Sterke visuele identiteit creëren
Om voor iedereen herkenbaar te zijn, hebt u een echte visuele identiteit nodig. Combineer authenticiteit met stijl om door uw klanten te worden herkend. Dit gaat van de kleuren van uw merk over het lettertype dat u gebruikt om uzelf voor te stellen tot de verpakking van uw producten.
→ Elementen waar u op moet letten:
- kleuren: elke kleur verbergt een bedoeling. Weet u de juiste combinatie te vinden om uw merk te benadrukken?
- gebruikt lettertype en typografie: vind een goed evenwicht tussen traditioneel en modern in overeenstemming met uw product en merk.
- gebruikte afbeeldingen: welke visual wordt gebruikt? Is ze relevant? Is ze aanstootgevend?
6. Herkenbaar logo voorstellen
Het is waarschijnlijk het best herkenbare element voor het publiek. Een logo is een iconisch beeld dat voor zichzelf spreekt. Het logo van Apple bijvoorbeeld staat op zichzelf en maakt nu deel uit van de collectieve verbeelding.
→ De verschillende soorten logo's:
- emblemen: dit kan een afbeelding zijn in een geometrische vorm (rond, vierkant, driehoek, enz.) en geeft een verfijnde en traditionele uitstraling aan een merk.
- mascottes: deze personages zijn het gezicht van het bedrijf en kunnen worden gebruikt om uw bedrijf te vermenselijken, het een karakter te geven dat dicht bij de mensen staat, maar ook verleidt.
- acroniemletters: de combinatie van letters vormt een interessante visual zoals IBM. Een eenvoudige manier om een merk te onthouden.
- pictogrammen: een eenvoudige afbeelding maakt identificatie gemakkelijk. Bijvoorbeeld de vogel van Twitter of de appel van Apple. Dit creëert een onvergetelijk beeld dat gemakkelijk wordt onthouden.
- tekst: met een gestileerd lettertype wordt uw naam snel een logo. Facebook is hiervan het beste voorbeeld.
Het kan de moeite waard zijn om een professionele grafisch ontwerper in te huren om samen met u te bepalen welk type logo het best bij uw merk past. Waaruit put u uw kracht? Uit het visuele of uit uw naam? Waarom combineert u die twee niet?
7. Deel uw merk
Er moet consistentie zijn binnen uw bedrijf: de decoratie, de gebruikte kleuren, het uniform van uw personeel, de verpakking, enz. Het publiek moet voelen dat uw merk echt deel uitmaakt van uw dagelijks leven en dat uw waarden door al uw medewerkers worden gedeeld.
8. Reclame maken voor uw bedrijf
Natuurlijk moet u technieken gebruiken om uzelf in de kijker te zetten:
- e-shop of online bedrijf opzetten om nieuwe klanten aan te trekken
- partners vinden die bereid zijn u aan te bevelen
- influencers gebruiken en kortingscodes aanbieden voor hun volgers
- campagnes voeren op sociale media
- geschenken, gidsen, handleidingen aanbieden voor elke persoon die zich op uw nieuwsbrief abonneert
Zoals u zult begrepen hebben, is het creëren van een merk een langdurig proces waarover vooraf veel moet worden nagedacht. Weet dat u er niet alleen voor staat, u kunt de hulp inroepen van professionals. Bij Proximedia bestaat ons team uit online communicatie-experts. Zij kunnen u helpen een website te creëren, een marketingcampagne te lanceren en een strategie uit te stippelen om uw doelstellingen te bereiken. Contacteer ons voor meer informatie.