Is ChatGPT een bedreiging of een bondgenoot voor content creators?
Het is sinds januari 2023 dat ChatGPT echt wel op ieders lippen ligt. De kunstmatige intelligentie, gemaakt van OpenAI's GPT-3 taalmodel, wordt geprezen voor zijn analytische en responsmogelijkheden. De snelheid van de gegevensverwerking verbaast en verwondert, maar baart ook zorgen. Of het nu gaat om leerkrachten geconfronteerd met de vele kopieën van hun leerlingen die ChatGPT hebben gebruikt of content creators verrast door de snelheid waarmee taken worden uitgevoerd, er rijzen veel vragen.
Hoe werkt ChatGPT?
ChatGPT bevat zeer geavanceerde kunstmatige intelligentie. Het is in staat om te reageren op gesprekken die door een surfer worden gestart. Zijn hoofddoel is het leveren van een geautomatiseerde dienst. Op basis van een grote reeks gegevens kan het "menselijke" en gevarieerde antwoorden geven. Het doel is een meer informele en gebruiksvriendelijke ervaring te bieden.
Zal ChatGPT copywriters vervangen?
Ondanks zijn enorme potentieel kan ChatGPT geen copywriters, content creators of mensen die in de marketing werken vervangen. Inderdaad, hoe slim het ook is, het heeft een menselijke impuls nodig om aan de slag te gaan. Desgevraagd bekent ChatGPT zijn zwakheden. "Hoewel kunstmatige intelligentie sommige van de repetitieve en saaie taken van mensen kan vervangen, kan het mensen niet volledig vervangen vanwege hun vermogen om creatief te denken, complexe ethische beslissingen te nemen en problemen op innovatieve manieren op te lossen. Uiteindelijk moet kunstmatige intelligentie worden gezien als een aanvulling op de menselijke vermogens en niet als een vervanging." Op de dag dat kunstmatige intelligentie bewust en uit "eigen wil" taken uitvoert, zonder een menselijke impuls nodig te hebben, zullen we een nieuwe technologische mijlpaal hebben bereikt. Op dit moment is dat echter nog niet het geval, gelukkig maar!
Er zijn verschillende opmerkingen over deze realisatie. ChatGPT begrijpt niet alle nuances van de menselijke taal. Op de vraag of het ironie begrijpt, worden bijvoorbeeld verschillende voorwaarden gesteld: "Ik ben in staat ironie te begrijpen mits het voldoende duidelijk en voor de hand liggend is in de context van de zin of het gesprek. Het begrijpen van ironie kan echter een uitdaging zijn voor machines, omdat het vaak afhankelijk is van kennis van de context en subtiliteiten van de taal, die per cultuur en regio aanzienlijk kunnen verschillen. In het algemeen zal mijn vermogen om ironie te begrijpen afhangen van de kwaliteit van de gegevens en informatie die ik geprogrammeerd ben om te begrijpen en te analyseren." Kortom, zonder een solide database en referenties vooraf, blijven meer subjectieve begrippen moeilijker te beheersen, zelfs voor zeer hoogwaardige kunstmatige intelligentie.
Hoe werken met ChatGPT?
Elke content creator kan werken met kunstmatige intelligentie. Bijvoorbeeld door een Chatbot op uw website te implementeren. Deze kan verschillende taken uitvoeren. Ten eerste kan hij de meest voorkomende vragen van uw klanten filteren en beantwoorden. Deze vragen kunnen gaan over uw producten, diensten, promoties, enz. Door bepaalde vragen te filteren, wordt het werk van uw medewerkers vereenvoudigd, wat een kostbare tijdsbesparing oplevert. U kunt de eenvoudigste vragen van klanten elimineren en u concentreren op taken en projecten die menselijke tussenkomst vereisen.
Ten tweede genereert de Chatbot bij interactie met klanten een gesprek, stelt vragen, verzamelt informatie, maar ook voorkeuren. Al deze gegevens kunnen vervolgens door kunstmatige intelligentie worden geanalyseerd om een "profiel" van de klant te bepalen: de koopgewoonten, interesses, locatie, het functioneren. U hoeft kunstmatige intelligentie alleen maar te vragen al uw klantenprofielen te analyseren om trends, gelijkaardig gedrag, gemeenschappelijke thema's vast te stellen. Bent u ooit verbaasd geweest over advertenties voor "vakantie in Griekenland" of "Leonardo DiCaprio's nieuwste film" te zien opduiken in uw Facebook-newsfeed vlak nadat u uw vrienden erover heeft verteld? Dit is waar gegevensverzameling via kunstmatige intelligentie nuttig kan zijn bij marketing.
Omdat ChatGPT repetitieve taken kan overnemen, wordt het een echte partner. Het laat marketeers vrij om zich te richten op meer persoonlijke en specifieke taken: het creëren van relevante en boeiende content voor hun klanten.
Welke marketingtaken kan ik toevertrouwen aan ChatGPT?
In marketing kan ChatGPT een echte bondgenoot zijn. U moet alleen begrijpen hoe u het moet gebruiken. Hier zijn verschillende mogelijkheden om een echt partnerschap met kunstmatige intelligentie te creëren:
● Optimaliseren van oude content: is uw content verouderd of mist het assertiviteit? Dit is een goede reden om ChatGPT te vragen ze te evalueren en u enkele duwtjes in de rug te geven om ze bij te werken of relevanter te maken voor uw publiek.
Zoeken naar trefwoorden voor goede SEO: om goed te verwijzen op uw website, artikelen of publicaties, kan het interessant zijn kunstmatige intelligentie te vragen welke trefwoorden de voorkeur verdienen om uw doelgroep gemakkelijker te bereiken.
Een structuur creëren voor uw reclamecampagne: een manier om het voor u gemakkelijker te maken de verschillende fasen te identificeren en meer tijd te kunnen besteden aan elk onderdeel van de campagne.
Onderwerpen vinden voor artikelen: weet u niet wat u over een onderwerp moet zeggen? Vraag ChatGPT om hulp bij het vinden van de laatste informatie of het laatste nieuws dat van belang is voor uw publiek.
Debuggen van HTML-code: loopt u vast bij het coderen van uw website? U kunt worden ondersteund door kunstmatige intelligentie door het kopiëren en plakken van de code in het dialoogvenster!
Een band creëren met surfers: via een Chatbot op uw website of op Messenger/WhatsApp zou u uw online aanwezigheid en reactievermogen kunnen verbeteren. En daardoor sneller reageren op de vragen van uw klanten.
Opleiden en beantwoorden van vragen van nieuwe medewerkers: het is mogelijk antwoorden te geven op de vragen die uw nieuwe medewerkers het meest stellen (hoe het computersysteem werkt dat u gebruikt, hoe de vergaderzaal te reserveren, op welke voordelen zij recht hebben, enz.)
Waarom is menselijke intelligentie beter dan kunstmatige intelligentie?
Zoals gezegd is kunstmatige intelligentie bijna onverslaanbaar als het gaat om het in een mum van tijd uitvoeren van repetitieve en tijdrovende taken. Mensen zijn echter in staat nuances te begrijpen (o.a. ironie), maar ook non-verbale signalen en lichaamstaal te analyseren! Dit vermogen stelt ons in staat extra informatie te verzamelen over onze gesprekspartners en hun wensen. Hierdoor kunnen wij relevante en kwalitatieve diensten aanbieden.
Bovendien kunnen marketingstrategieën die door robots worden uitgevoerd geen rekening houden met de gevoelens van hun gesprekspartners. Integendeel, een mens kan de richting van een reclamecampagne onmiddellijk veranderen als deze niet aan de verwachtingen van de klant voldoet. Maar dat is nog niet alles! Als mens zijn wij in staat om gevoeligheid en empathie te tonen en ook om een echte vertrouwensrelatie met onze medewerkers en klanten te creëren. Mensen hebben ook het vermogen om ideeën te bedenken op basis van hun eigen eerdere ervaringen of persoonlijke kennis, wat niet mogelijk is voor kunstmatige intelligentie.
Dankzij ons dossier weet u nu dat er geen reden is om u zorgen te maken over ChatGPT. Leren werken in synergie met kunstmatige intelligentie kan u zeer goed helpen bij uw dagelijkse taken. Wilt u beginnen met het maken van een website of uw social media-strategie verfijnen? Proximedia is de Europese marktleider in internetdiensten.
Bovendien is Proximedia N.V. lid van verschillende beroepsorganisaties, zoals het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) en de Kamer van Koophandel en Nijverheid van België (KKNB). Dit getuigt van zijn engagement voor de hoogste ethische en professionele normen. En dat zeggen niet wij, maar ChatGPT! Waar wacht u nog op om contact op te nemen met ons team van experts?