Apple stooft deconcurrentie een peer!
De Amerikaanse reus is geen heilig boontje.
Ze wil appelmoes maken van de concurrenten Als u niet van woordspelingen houdt, zal dit artikel u niet aanspreken. Voor de anderen, liefhebbers van goede smaak, veel leesplezier. Wij beloven u dat we u geen knollen voor citroenen zullen verkopen! Het is poepsimpel, Apple heeft het voortouw genomen in het vernietigen van de concurrentie.
Niks nieuws onder de zon? Het gaat veel verder dan u zich kunt voorstellen. Apple wil het enige bedrijf zijn waarvan het logo een vrucht is! Om dit te bereiken is het klaar om met andere bedrijven een appeltje te schillen. Dit is het geval voor Prepear, waarvan het logo een peer is, en voor een toeristische dienst, die een… rode appel gebruikt!
Apple wil de kool en de geit niet sparen
We moeten de keizer geven wat hem toekomt. Als we vandaag de dag denken aan een logo in de vorm van een vrucht, duikt dat van Apple vaak op in ons collectief onderbewustzijn. De alomtegenwoordigheid van het Californische merk bestaat wereldwijd al meer dan 40 jaar! Het is geen dom symbool. De eerste schets van dit logo werd in 1976 gemaakt door Ron Wayne.
Hij tekende de appel die klaar was om op Isaac Newtons hoofd te vallen. Maar dit logo zou slechts één jaar meegaan. Grafisch ontwerper Rob Janoff creëerde in dezelfde periode de regenboogversie van de appel waarin gebeten is. Waarom de regenboogappel? Volgens de legende was het een manier om te voorkomen dat de appel met een tomaat zou worden verward! Het regenboogaspect hielp om het merk te personaliseren. Het was in 1998 dat het monochrome logo opdook om het te koppelen aan een nieuwe marketingstrategie.
De concurrentie zit met de gebakken peren
Waarom zou men de concurrentie verbieden om een vrucht te gebruiken om zijn activiteiten in de verf te zetten? Volgens Apple is het een commerciële aangelegenheid. Het zou voor verwarring kunnen zorgen. De startup Prepear heeft in het zand gebeten. Apple houdt niet van het perenlogo met een transparante achtergrond.
Als de twee logo's in perspectief geplaatst worden, is het alsof men appels met peren vergelijkt. Toch besloten de makers van de iPhone zich te verzetten tegen de trademark van dit klein bedrijfje van 5 werknemers dat een culinaire app op de markt wou brengen. Helaas kan de startup het zich niet veroorloven om ruzie te maken met de Amerikaanse reus, die talrijke miljarden dollars waard is. Ze zou het risico lopen om op zwart zaad te zitten!
Apple doet de concurrentie door de zure appel bijten
Dit is niet de eerste keer dat Apple tussenkomt in dit soort dossiers. Er is een dozijn precedenten. Onlangs was er een dienst voor toerisme in Duitsland, die het zwaar te verduren kreeg. Om haar fietspad bekend te maken, besloot ze een logo in de vorm van een rode appel te gebruiken met het opschrift Apfelroute! Probleem? Het groene blad dat de verantwoordelijken van Apple afschrikte.
Maar uiteindelijk won de toeristische dienst deze zaak, ondanks bepaalde restricties. Hoewel veel bedrijven hebben besloten om op te geven in hun strijd met het merk met de appel, hebben anderen vastberaden besloten om te vechten! Hoewel ze niet echt groot zijn, hebben ze nog wel een appeltje te schillen!