21 February 2019

Maurice Lévy: « Proximedia, daar geloof ik in!»

In het kader van een heroriëntatie van haar activiteiten wou de 3de grootste reclamegroep ter wereld, Franse groep Publicis, Proximedia afstaan.

Dit laatste wekte al snel de aandacht van heel wat groepen. In het internettijdperk is een filiaal dat digitale diensten aanbiedt voor zelfstandigen en KMO’s een grote troef. Maurice Lévy is hier zich ook van bewust!

Voormalig voorzitter van de Raad van Bestuur van Publicis – waarvan hij nog steeds deel uitmaakt van het Toezichtscomité – heeft zich snel in de zaak gepositioneerd. Met Ycor, waarin de zakenman belangen heeft, heeft hij het grootste bod uitgebracht om alle entiteiten van de Proximedia-groep (Spanje, Frankrijk, Nederland en België) over te nemen.

“Dit is een persoonlijke beslissing”, legt Maurice Lévy uit tijdens zijn bezoek in Drogenbos. “Ik zou rustige dagen kunnen hebben indien ik dat wilde, maar ik geloof in dit bedrijf. Daarom heb ik besloten de uitdaging aan te gaan. Ik heb vertrouwen in deze markt en heb de wil om me verder te ontwikkelen.”

Een gloednieuwe aanpak

Proximedia, van Belgische origine, werd in 2009 uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar, alvorens in 2014 te worden overgenomen door Publicis. Maurice Lévy was toen al aan boord van de Franse groep. Hij kent het huis en zijn potentieel dus goed. “Met Proximedia wil ik een project aangaan op lange termijn. Ik heb net mijn 77ste verjaardag gevierd. Maar, zoals Hergé zei: de jeugd is van 7 tot 77 jaar oud. Ik ben een Kuifje-fanaat die zijn eigen start-up wil starten”.

Dit project dient nog voorgelegd te worden aan de vertegenwoordigende instanties in Frankrijk.

In het geval dat de operatie wordt bevestigd, is Ycor van plan om Proximedia een nieuwe impuls te geven“Ik ben van plan het operationele voorzitterschap over te nemen. Ik wil de groep in evenwicht brengen en meer samenhang creëren.”

Wat België betreft, legt Maurice Lévy uit: Proximedia België werkt zeer goed. Voor een sterke groei wil ik terugvallen op de vaste waarden die dit bedrijf hanteert.”

Aan de medewerkers wilde hij dit bericht overbrengen: “Laten we er samen voluit voor gaan, want daar geloof ik in!”