Wat zijn de marketingindicatoren die u in het oog moet houden
voor een geslaagde reclamecampagne?

Wanneer u een nieuwe reclamecampagne lanceert, verwacht u maar één ding. U wilt dat ze afgestemd is op haar publiek en dat ze resultaten oplevert die uw verwachtingen overtreffen. Het is soms echter gecompliceerd om het succes van een marketingactie te evalueren zonder de zaken echt te begrijpen. Dit is ook het geval wanneer u niet over de juiste analyse-instrumenten beschikt. Proximedia geeft u advies over de marketingindicatoren die u in de gaten moet houden.

Wat is de rol van marketingindicatoren?marketingindicatoren

De rol van marketingindicatoren is veel belangrijker dan men zou denken. Behalve als eenvoudige gegevens, kunnen ze ook goed gebruikt worden om een actie te herzien die niet werkte, om het verloop van een halfslachtige campagne bij te sturen of zelfs om een nieuwe pittige actie te lanceren. Het is dankzij deze tools dat u de acquisitie kunt stimuleren, het conversiepercentage kunt verhogen en bijgevolg het engagement van uw publiek kunt versterken.

Begrijpen van acquisitie

Bij marketingacquisitie gaat het erom nieuwe klanten binnen te halen met een bepaald doel: een website bezoeken, een bestelling plaatsen, op een landing page terechtkomen, enz. Gegevens om te controleren voor campagnes van dit type:

  • trafiek op de site: hoeveel sessies vinden er plaats? Hoeveel surfers hebben mijn site bezocht?
  • trafiek van een specifieke pagina: welke pagina geniet de voorkeur van de bezoekers? Welke periode was het meest succesvol?

Een toename in trafiek en sessies is een goede geruststellende indicator, een afname kan wijzen op problemen met het netwerk, de architectuur of een gebrek aan website-optimalisatie.

Begrijpen van conversie

Conversie is een van de meest gezochte en belangrijke elementen voor al wie in de marketing werkt. Het is het moment waarop de surfer eindelijk de actie uitvoert waarop men in het begin gehoopt had (pre-order, abonneren, kopen, registreren, enz.). Om het echte conversiepercentage te berekenen, moet u het aantal leads (personen van wie de persoonlijke gegevens verkregen zijn als resultaat van een formulier of inschrijving) delen door de trafiek en dat vermenigvuldigen met 100. Op die manier kunt u het conversiepercentage precies kennen en weet u exact of uw campagne goed verloopt.

Begrijpen van betrokkenheid

Het doel van deze stap is interacties te bevorderen tussen een dienst en een klant of tussen een merk en zijn fans. Hier is het een goed idee om uw gekwalificeerde leads in het oog te houden. Dit zijn leads die u voldoende informatie hebben gegeven om te begrijpen dat zij tot uw doelgroep behoren. Om de engagementsgraad te weten te komen, deelt u het aantal gekwalificeerde leads door het aantal leads en vermenigvuldigt u dat met 100.

Analyse en reflectie

Om al deze gegevens bij te houden, raden wij u aan nauwkeurige analyse-instrumenten te gebruiken. Google Analytics bijvoorbeeld is zeer compleet en gemakkelijk te gebruiken. U kunt er ook uw gegevens mee exporteren naar Excel-tabellen of Google Sheets. Let op, als u echt greep wilt krijgen op uw reclamecampagne, zult u de indicatoren moeten kiezen waarop u zich wilt concentreren. Het is belangrijk om uw gegevens te contextualiseren, ze te vergelijken en uw inspanningen te richten op de indicator die het zwaarst zal wegen in uw strategie. Bijvoorbeeld, als u zich concentreert op het aantal views van uw landing page: 25.000 views. Dit is een goed getal, maar als u ziet dat de sessies tussen 0 en 15 seconden liggen, is er nog steeds een probleem. Het is ook interessant om dezelfde periodes met elkaar te vergelijken om dezelfde opvolging te hebben, maar soms is het verstandig om deze te veranderen. Zij kunnen het bewijs zijn van een interessante of onvermoede evolutie door uw diensten.

U kent nu de marketingindicatoren waarop u moet letten voor een succesvolle reclamecampagne. Vergeet u niet te concentreren op datgene wat voor u het meest relevant is. Als u nog andere vragen hebt over uw onlinestrategie, kunt u Proximedia in vertrouwen nemen. Neem contact met ons op om uw project af te stemmen!



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

28/12/2021
Twitter Blue krijgt
nieuwe functies
Lees meer
23/12/2021
Wat zijn de marketingindicatoren die u in het oog moet houden
voor een geslaagde reclamecampagne?
Lees meer
14/12/2021
Wat zijn de favorieten onder
de computerbesturingssystemen in 2021 in België?
Lees meer
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Alles weigeren
Instellingen aanpassen
Sta alles toe
Cookie-instelling bewerken