Canva, een vriend die het goed bedoelt!

Razendsnel coole, in het oog springende visuals maken zonder enige grafische kennis? "Onmogelijk!", hoor ik u zeggen? Niet zo snel, met de toepassing Canva is het poepsimpel.

Canva is een slim en gratis hulpmiddel. Het biedt meerdere mogelijkheden om efficiënt te communiceren. Op uw site en sociale media kunt u uw posts perfectioneren. De kennis en beheersing van deze interface is een troef voor uw marketingstrategie.

Onze experts geven u een rondleiding.

Vanop welk medium kunt u ermee werken?

Canva is beschikbaar op verschillende dragers: computer, tablet en smartphone. Wij adviseren beginners om de pc-versie te gebruiken. Die is intuïtiever en daardoor gemakkelijker onder de knie te krijgen.

Om een visual te maken op uw computer, gaat u eenvoudigweg naar de site www.canva.com. Om toegang te krijgen tot de interface vanaf uw tablet of smartphone, gaat u naar de Google Play Store of App Store om de app te downloaden.

Hoe krijgt u toegang tot de interface?

Om toegang te krijgen tot de interface, moet u een account aanmaken. Om tijd te besparen, heeft u de mogelijkheid om u te registreren met uw Google+-account of uw Facebook account. Ter herinnering, deze tool is gratis. Er moet slechts voor enkele functies betaald worden, maar die zijn niet noodzakelijk om mooie visuals te ontwerpen.

Welke soorten visuals kunt u met deze tool ontwerpen?

Canva biedt een grote verscheidenheid aan mogelijkheden. Instagram-posts, Facebook-posts, blogbanners, e-mailheaders, brochures, infografieken, fotomontages en nog veel meer opties zijn beschikbaar. Deze tool bevat bovendien meer dan 50.000 kant-en-klare sjablonen.

In de praktijk is de eerste stap het kiezen van het type publicatie dat u wilt maken.

Na het selecteren van het publicatietype wordt u doorgestuurd naar de werkomgeving. Aan de linkerkant (1) geeft de tool u een overzicht van de vele suggesties die u kunt personaliseren.

Kies het ontwerp dat het meest geschikt is voor de boodschap die u wilt communiceren. U bent bijvoorbeeld de eigenaar van een kledingwinkel en u wilt uw nieuwe collectie voorstellen. Uit de suggesties kiest u het onderstaande ontwerp.

De volgende stap is het aanpassen van de template. Om foto's te bewerken heeft u twee opties. U kunt gebruikmaken van de foto's die Canva aanbiedt (2). U moet betalen voor foto's die een watermerk hebben. De tweede optie is het uploaden van uw eigen foto's. Dit gaat heel gemakkelijk. Open het tabblad "uploads" (3), druk op de knop "een afbeelding of video uploaden" en selecteer de foto's die u wilt gebruiken voor uw post.

Belangrijk: om de foto’s te vervangen en ze automatisch te laten aanpassen aan de framegrootte, neemt u ze vast en sleept u ze naar de gewenste frames (drag & drop). Zorg ervoor dat u de beelden pas loslaat als ze de gewenste vorm hebben.

Nu u uw foto’s heeft toegevoegd, hoeft u alleen nog maar de tekst te veranderen. Dubbelklik op de tekst om de inhoud te wijzigen. Andere opties zijn ook beschikbaar, zoals het uitrekken of het verwijderen van blokken. Uw post is nu klaar om te worden gepubliceerd.

Canva geeft u de mogelijkheid om uw visual meteen te publiceren op Facebook (4). Maar we raden u aan om de afbeelding te downloaden (5) om er zeker van te zijn dat deze er perfect uitziet.

Na enkele pogingen wordt u al snel de koning of koningin van de posts. U zult zich snel realiseren hoe nuttig deze tool is voor uw marketing en hoeveel tijd ze u zal besparen.

Voor meer details over deze grafische ontwerptool, ga naar www.canva.com of bekijk de tutorials op het YouTube-kanaal Canva.

Voor bijkomende aanbevelingen met betrekking tot uw communicatie staan onze teams tot uw beschikking.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

28/12/2021
Twitter Blue krijgt
nieuwe functies
Lees meer
23/12/2021
Wat zijn de marketingindicatoren die u in het oog moet houden
voor een geslaagde reclamecampagne?
Lees meer
14/12/2021
Wat zijn de favorieten onder
de computerbesturingssystemen in 2021 in België?
Lees meer
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Alles weigeren
Instellingen aanpassen
Sta alles toe
Cookie-instelling bewerken