Canva, een vriend die het goed bedoelt!
Razendsnel coole, in het oog springende visuals maken zonder enige grafische kennis? "Onmogelijk!", hoor ik u zeggen? Niet zo snel, met de toepassing Canva is het poepsimpel.
Canva is een slim en gratis hulpmiddel. Het biedt meerdere mogelijkheden om efficiënt te communiceren. Op uw site en sociale media kunt u uw posts perfectioneren. De kennis en beheersing van deze interface is een troef voor uw marketingstrategie.
Onze experts geven u een rondleiding.
Vanop welk medium kunt u ermee werken?
Canva is beschikbaar op verschillende dragers: computer, tablet en smartphone. Wij adviseren beginners om de pc-versie te gebruiken. Die is intuïtiever en daardoor gemakkelijker onder de knie te krijgen.
Om een visual te maken op uw computer, gaat u eenvoudigweg naar de site www.canva.com. Om toegang te krijgen tot de interface vanaf uw tablet of smartphone, gaat u naar de Google Play Store of App Store om de app te downloaden.
Hoe krijgt u toegang tot de interface?
Om toegang te krijgen tot de interface, moet u een account aanmaken. Om tijd te besparen, heeft u de mogelijkheid om u te registreren met uw Google+-account of uw Facebook account. Ter herinnering, deze tool is gratis. Er moet slechts voor enkele functies betaald worden, maar die zijn niet noodzakelijk om mooie visuals te ontwerpen.
Welke soorten visuals kunt u met deze tool ontwerpen?
Canva biedt een grote verscheidenheid aan mogelijkheden. Instagram-posts, Facebook-posts, blogbanners, e-mailheaders, brochures, infografieken, fotomontages en nog veel meer opties zijn beschikbaar. Deze tool bevat bovendien meer dan 50.000 kant-en-klare sjablonen.
In de praktijk is de eerste stap het kiezen van het type publicatie dat u wilt maken.
Na het selecteren van het publicatietype wordt u doorgestuurd naar de werkomgeving. Aan de linkerkant (1) geeft de tool u een overzicht van de vele suggesties die u kunt personaliseren.
Kies het ontwerp dat het meest geschikt is voor de boodschap die u wilt communiceren. U bent bijvoorbeeld de eigenaar van een kledingwinkel en u wilt uw nieuwe collectie voorstellen. Uit de suggesties kiest u het onderstaande ontwerp.
De volgende stap is het aanpassen van de template. Om foto's te bewerken heeft u twee opties. U kunt gebruikmaken van de foto's die Canva aanbiedt (2). U moet betalen voor foto's die een watermerk hebben. De tweede optie is het uploaden van uw eigen foto's. Dit gaat heel gemakkelijk. Open het tabblad "uploads" (3), druk op de knop "een afbeelding of video uploaden" en selecteer de foto's die u wilt gebruiken voor uw post.
Belangrijk: om de foto’s te vervangen en ze automatisch te laten aanpassen aan de framegrootte, neemt u ze vast en sleept u ze naar de gewenste frames (drag & drop). Zorg ervoor dat u de beelden pas loslaat als ze de gewenste vorm hebben.
Nu u uw foto’s heeft toegevoegd, hoeft u alleen nog maar de tekst te veranderen. Dubbelklik op de tekst om de inhoud te wijzigen. Andere opties zijn ook beschikbaar, zoals het uitrekken of het verwijderen van blokken. Uw post is nu klaar om te worden gepubliceerd.
Canva geeft u de mogelijkheid om uw visual meteen te publiceren op Facebook (4). Maar we raden u aan om de afbeelding te downloaden (5) om er zeker van te zijn dat deze er perfect uitziet.
Na enkele pogingen wordt u al snel de koning of koningin van de posts. U zult zich snel realiseren hoe nuttig deze tool is voor uw marketing en hoeveel tijd ze u zal besparen.
Voor meer details over deze grafische ontwerptool, ga naar www.canva.com of bekijk de tutorials op het YouTube-kanaal Canva.
Voor bijkomende aanbevelingen met betrekking tot uw communicatie staan onze teams tot uw beschikking.